مقایسه ایمپلنت دندان و بریج دندان

مقایسه ایمپلنت دندان و بریج دندان

توضیحاتی درباره ایمپلنت دندان

از دست دادن دندان بسیار رایج است. بر اساس منابع موثق تخمین زده می‌شود که 69 درصد بزرگسالان بین 35 تا 44 سال حداقل یک دندان دائمی خود را از دست داده اند. تقریبا یک چهارم آمریکایی ‌ها در سن 74 سالگی تمام دندان‌های دائمی خود را از دست می‌دهند.

زمانی که شما دندان خود را از دست می‌دهید برای اینکه سایر دندان‌هایتان در یک راستا قرار بگیرند داشتن یک جایگزین مناسب ضروری است. دندان‌های جایگزین نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا حالت صورت خود را حفظ کنید و در خوردن یا صحبت کردن با مشکل مواجه نشوید. دو مورد از رایج ترین گزینه ها بریج دندان و ایمپلنت دندان هستند.

بریج‌های دندان، دندان‌های مصنوعی هستند که با دندان‌های مجاور دندان از دست رفته شما در جای خود ثابت می‌شوند. آنها معمولا از موادی مانند پرسولین یا پلاستیک‌های مطمئن و ویژه درست می‌شوند تا با رنگ دندان طبیعی شما مطابقت داشته باشند. آنها می‌توانند یک یا چند دندان از دست رفته را پوشش دهند.

ایمپلنت دندان ریشه های دندان مصنوعی هستند که معمولا از تیتانیوم ساخته شده اند. آنها با یک پیچ در درون استخوان فک شما نصب می‌شوند تا یک تاج دندان یا بریج دندانی را سر جای خود نگه دارند.

اجازه دهید مزایا و معایب ایمپلنت دندان و بریج های دندان را با هم مقایسه کنیم. ضمنا ما به عواملی که می‌توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که کدام یک از این موارد برایتان بهتر است نگاهی می‌اندازیم.  

 

مقایسه ایمپلنت دندان با بریج دندان

ایمپلنت دندان و بریج دندان هر دو ظاهر طبیعی را برای شما فراهم می‌آورند اما آنها هم مزایا و معایب خودشان را دارند. در اینجا به مقایسه این دو گزینه جایگزین نگاهی می‌اندازیم.

 

مزایای بریج دندان

  • احتمالا تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
  • به پوند استخوان یا جراحی لثه نیاز ندارد.
  • معمولا هزینه های اولیه اش کمتر از ایمپلنت دندان است.
  • معمولا در طی چند هفته فقط دو بار مراجعه به دندانپزشک لازم است.

 

معایب بریج دندان

  • با اینکه بریج دندان می‌تواند بیش از ده سال دوام بیاورد اما باید هر پنج تا هفت سال تعویض شود.
  • با بیشتر شدن سن ظاهر طبیعی خود را از دست می‌دهد.
  • دندان‌های مجاور بیشتر دچار کرم خوردگی یا پوسیدگی می‌شوند.
  • بریج دندان می‌تواند به دندان‌های سالم مجاور دندان از دست رفته آسیب بزند.

 

مزایای ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت دندان می‌تواند پانزده سال یا بیشتر دوام بیاورد و با دوام ترین گزینه در بازار است.
  • ایمپلنت نسبت به بریج ظاهر طبیعی را بیشتر حفظ می‌کند.
  • ایمپلنت به دندان‌های سالم مجاور آسیب نمی‌رساند.
  • بر اساس منابع موثق 97 درصد از ایمپلنت‌های دندان بیشتر از ده سال نتیجه مطلوب داشته اند.

 

 معایب ایمپلنت دندان

  • احتمال می‌رود که ایمپلنت کمتر تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
  • روند ایمپلنت دندان تا شش ماه طول می‌کشد.
  • هزینه های اولیه بیشتری دارد.
  • ممکن است جراحی‌های پیچیده نیاز داشته باشد.

 

مقایسه هزینه ایمپلنت با بریج دندان

هزینه های اولیه بریج‌های دندان معمولا ارزان تر از ایمپلنت‌های دندان است و به احتمال زیاد مقداری از این هزینه را بیمه پوشش می‌دهد. این هزینه ها بسته به نوع ایمپلنت یا بریج دندان که شما دریافت می‌کنید، مواد مورد استفاده، شیوه انجام کار و جایی که شما زندگی می‌کنید تفاوت دارد.

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا هزینه بریج دندانی ارزان قیمت برای هر دندان حدود 500 دلار است. در حالی که هزینه بریج‌های دندانی گران قیمت تر به یک میلیون و دویست دلار می‌رسد. با این حال این هزینه شامل تاج دندانی نمی‌شود که دندان را به دندان‌های مجاور متصل می‌نماید. هر تاج برای هر دندان می‌تواند 500  دلار تا 2500 دلار دیگر هزینه داشته باشد. معمولا هزینه ایمپلنت‌های دندانی برای هر دندان 300 دلار تا 4500 دلار است.

احتمال کمی می‌رود که بیمه هزینه ایمپلنت دندان را پوشش دهد این در حالی است که  هزینه های اولیه ایمپلنت بیشتر است. ایمپلنت‌ها معمولا بهتر از بریج‌ها دوام می‌آورند و اغلب نیاز به تعویض ندارند.

 

چگونگی انتخاب بین ایمپلنت و بریج

یک دندانپزشک می‌تواند بر اساس موقعیت، بودجه، اینکه چه تعداد از دندان‌هایتان را از دست داده اید و سلامت عمومی شما بهترین جایگزین دندان را به شما پیشنهاد دهد.

 

قیمت

اگر شما بیمه دندانپزشکی دارید این احتمال که بیمه دندانپزشکی شما بریج دندان را پوشش دهد بیشتر از ایمپلنت دندان است. اگر شما بیمه ندارید و هزینه هر دوی این گزینه ها بیشتر از بودجه تان می‌باشد ممکن است بخواهید با یک دندانپزشک درباره پروتزهای دندانی یا گزینه های دیگر صحبت کنید.

 

تعداد دندان‌های از دست رفته

اگر شما بیشتر از یک دندان ( چند دندان مجاور ) خود را از دست داده اید احتمال می‌رود که بریج دندان از ایمپلنت برای شما گزینه بهتری باشد. نیاز است که ایمپلنت جداگانه با جراحی برای هر دندان از دست رفته به استخوان فک شما متصل شود که اغلب به جراحی گران قیمت و بی فایده منجر می‌شود.

 

سلامت عمومی

ایمپلنت دندان نیاز به عمل جراحی دارد. بنابراین ایمپلنت‌های دندان ممکن است برای افرادی که به دلایل مشکلات پزشکی مانند دیابت یا سرطان خون که روند بهبودی را کند می‌کنند گزینه خوبی نباشد.

بهترین گزینه ها برای ایمپلنت‌های دندانی داشتن سلامت عمومی کامل و استخوان فک عاری از پوسیدگی است که به اندازه کافی برای نگهداری ایمپلنت خوب و سالم باشند.

 

زمان

کل روند نصب ایمپلنت دندان ماه ها طول می‌کشد. در حالی که بریج دندان می‌تواند طی دو جلسه ملاقات با دندانپزشک و طی چند هفته نصب شود.

هنگام نصب ایمپلنت دندان، جراح دهان و دندان استخوان فک شما را سوراخ خواهد کرد و ایمپلنت را به استخوان فک متصل می‌کند. ممکن است جراحان دهان و دندان پروتزهای موقت را در فک شما جای دهند آن هم زمانی که شما منتظر بهبود استخوان فک هستید. سپس شما مجبور هستید دو تا شش ماه صبر کنید تا استخوان فک بهبود یابد قبل از اینکه تاج یا روکش دندان به آن اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *