آیا افراد دیابتی نیز می‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران

دندان‌ها در طول زندگی در اثر حوادث مختلف و یا پوسیدگی دندان ممکن است دچار آسیب دیدگی و خرد شدن شوند که ایمپلنت دندان، یک روش برای جبران دندان‌های از دست رفته است که به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود و استفاده از این روش مستلزم رعایت دستورالعمل‌هایی است که موجب آسیب رساندن و از بین رفتن سریع ایمپلنت نشود.

امروزه با افزایش نوشیدن و خوردن مواد غذایی که به دندان‌ها آسیب می‌رساند، بسیاری از افراد دچار پوسیدگی دندان شده‌اند و از این بیماری رنج می‌برند. بی‌دندانی همانقدر بر روی ظاهر تاثیر می‌گذارد که دندان‌های پوسیده و خراب می‌گذارد، از این رو بسیاری از افراد با استفاده از ایمپلنت دندان، دندان‌های زیبا و درخشنده را جایگزین دندان‌های خراب و پوسیده می‌کنند.

ایمپلنت دندان با دادن درخشندگی و زیبایی به دندان‌هایتان، دوباره زیبایی را به صورت شما باز خواهد گرداند. ایمپلنت دندان، علیرغم قیمت نسبتا بالا، کاملا مانند دندان واقعی است و از طول عمر بسیار زیادی برخوردار است و حتی افراد عادی، توانایی تشخیص ایمپلنت بودن آن را ندارند.

خرابی و شکستگی دندان بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و می‌تواند گریبان‌گیر هر کسی بشود، بنابراین افراد دارای قند خون بالا نیز از این بلا مستثنا نیستند و ممکن است دچار خرابی و پوسیدگی دندان شوند. اما افراد دیابتی به دلیل طول درمان طولانی‌تر از افراد عادی و با احتمال عفونت بیشتر نسبت به سایرین، می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند.

آیا افراد دیابتی نیز می توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

همانطور که می‌دانیم، طول درمان افراد دیابتی بیشتر از افراد عادی است و می‌تواند این مسئله برای آن‌ها در انجام ایمپلنت دندان مشکل ساز شود و سبب ناموفق بودن ایمپلنت دندان آن‌ها شود، پس به دلیل التهاب و دوره طولانی‌‌تر بهبود افراد دیابتی، ممکن است ایمپلنت آن‌ها با عدم موفقیت همراه شود و پزشک مجبور به حذف ایمپلنت شود.

اما اگر افراد دیابتی بتوانند قند خون خود را قبل از عمل و بعد از عمل کنترل کنند و آن را در حد ثابتی نگاه دارند، می‌توانند درصد موفقیت عمل ایمپلنت دندان خود را بسیار بالا ببرند، اما بسیار حائز اهمیت است قبل و بعد از عمل، حتما قند خون خود را به شدت کنترل کنند تا دچار مشکل نشوند.

کدام دسته از افراد دیابتی توانایی انجام ایمپلنت دندان را ندارند؟

برای بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است قبل و بعد از انجام عمل دیابت خود را به شدت کنترل کنند و بهداشت دهان و دندان خودشان را جهت جلوگیری از ایجاد عفونت رعایت کنند.

در غیر این صورت برای افرادی که این موارد را رعایت نمی‌کنند و جدی نمی‌گیرند و همچین افرادی که در لثه و دندان‌های خود دچار عفونت و یا پوسیدگی هستند، ایمپلنت دندان توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر شخص بگذارد.

بهترین روش کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

مهم‌ترین عامل در موفقیت کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی، بستگی به میزان کنترل قند خون و میزان رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. زیرا افراد دیابتی ممکن است به‌راحتی در معرض عفونت‌های شدید قرار بگیرند و پزشک مجبور به حذف ایمپلنت شود، بنابراین بسیار حائز اهمیت است برای موفقیت در این کار حتما و حتما قند خون خود را کنترل کنید.

به افراد دیابتی توصیه می‌شود، حتما از یک دندانپزشک متخصص پیش از انجام ایمپلنت دندان مشاوره دریافت کنند، زیرا این عمل برای افراد دیابتی، می‌تواند دردسرساز باشد و دریافت مشاوره تخصصی و بررسی همه جانبه خطرات در پیش رو بیمار، بسیار حائز اهمیت است.

 در کل چهار روش برای انجام ایمپلنت دندان وجود دارد که ما این چهار روش را برای افراد دیابتی در ادامه بررسی خواهیم کرد:

ایمپلنت فک کامل

در این روش دندانپزشک شما با توجه به نیاز شما یک مجموعه دندان پایین و یا بالا را با استفاده از چهار ایمپلنت دندان در فک شما  قرار می‌دهد، این روش به دلیل پشتیبانی صدرصدی استخوان‌های فک شما، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، در این روش به دلیل کاهش فرایند درمان می‌تواند انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی باشد.

کاشت دندان مینی

کاشت مینی برای افرادی مناسب است که یک دندان از دست رفته منفرد دارند، اما در این روش نیازمند تعمیر و جایگزینی در بازه‌های زمانی مختلف خواهید بود و از این رو افراد دیابتی، بیشتر در معرض آسیب و عفونت قرار می‌دهد، بنابراین این روش برای افراد دیابتی توصیه نمی‌شود. زیرا لثه این افراد بیشتر از سایرین مستعد بیماری است.

ایمپلنت فوری

ایمپلنت دندان به روش فوری برای افرادی مناسب است که می‌خواهند سریعا ایمپلنت دندان خود را انجام دهند، اما افراد دیابتی به دلیل طول درمان بیشتر نسبت به سایرین، ممکن است این روش برای این افراد مناسب نباشد و مستعد عفونت و آسیب به لثه شوند.

جایگزینی تک دندان

این روش برای افرادی مناسب است که دارای یک جای خالی در بین دو دندان خود هستند، برای رفع این مشکل می‌توان از بریج دندان هم استفاده کرد، اما بریج می‌تواند برای افراد دیابتی سبب عفونت‌های لثه‌ای شود و آسیب‌های بسیاری را به آن‌ها وارد کند، از این رو ایمپلنت تک دندان برای افراد دیابتی انتخاب مناسبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *