همه چیز درباره ایمپلنت دندان

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

در این روش یک ریشه جایگزین از جنس تیتانیوم، درون لثه قرار می‌گیرد که عاج دندان می‌تواند روی آن قرار گیرد. این نوع روش کاشت دندان، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این روش دارای مقاومت بالایی است و مدت زمان طولانی می‌تواند جایگزین دندان باشد.

کاشت ایمپلنت دندان برای دندان‌های از دست رفته

به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی در دندانپزشکی و جراحی دهان و دندان، پروتزهای دندان و ایمپلنت دندان جایگزین دندان‌های از دست رفته شده‌اند. امروزه افرادی که یک یا تعدادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند، گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند، از جمله رایج‌ترین آنها می‌توان به تاج دندان، بریج دندان، ایمپلنت و دندان‌های جایگزین متحرک (پروتز) اشاره کرد. با این حال، ایمپلنت دندان یکی از راحت‌ترین گزینه‌های موجود است. همچنین مقاومت زیاد آن نسبت به سایر روش‌ها موجب شده که این روش جایگزین روش‌های قدیمی کاشت دندان شود. ما در این مقاله به بررسی ایمپلنت دندان و همچنین مزایا و کاربرد آن می‌پردازیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه دندان است. به طور کل هر وسیله جایگزین در بدن را ایمپلنت می‌نامند. این وسیله که از فلزهای سازگار با بدن مثل تیتانیوم، پلاتین و یا نقره ساخته می‌شود، درون فک قرار گرفته تا تاج دندان روی آن قرار گیرد. در واقع نقش ریشه دندان را دارد. ایمپلنت های دندانی یک راه حل عالی برای کسانی است که دندان‌های خود را از دست داده‌اند اما همچنان تراکم استخوانی خوبی در فک دارند. در حالی که هزینه ایمپلنت دندانی بیشتر از پروتزهای سنتی است، اما این گزینه دارای مزایایی است که موجب شده جایگزین پروتز دندان گردد:

ماندگاری: ایمپلنت های دندانی از جنس تیتانیوم ساخته شده‌اند که باعث دوام و ماندگاری طولانی مدت آن‌ها می‌شود.

راحتی: پروتزهای دندان ممکن است گاهی دچار لغزش شوند و فرد را اذیت کند. همچنین اگر پروتزها نامناسب باشد موجب سردرد شود. از آنجا که ایمپلنت‌ها در فک لنگر انداخته و فیکس شده اند، نمی‌لغزند و برای ثابت نگه داشتن آن‌ها نیز نیازی به استفاده از چسب‌های دندان نمی‌باشد.

ظاهر و لبخند: ایمپلنت‌ها شبیه دندان‌های طبیعی هستند و به دلیل زیبایی و سالم بودن موجب افزایش اعتماد به نفس می‌گردند.

بهبود گفتار: اگر دندان‌های مصنوعی به درستی نصب نشده باشند، می‌توانند شل شده و داخل دهان دچار لغزش شوند. این امر موجب می‌شود که نتواند به درستی بعضی از کلمات را ادا کند و در گفتار دچار مشکل می‌شود. از آنجایی که ایمپلنت دندان دائمی است، دندان‌های جایگزین را در جای خود نگه می‌دارد و به فرد اجازه می‌دهد به طور عادی و بدون لغزش صحبت کند.

خوردن و جویدن آسان: پروتزهای شل می‌تواند جویدن را مشکل کند. ایمپلنت های دندانی درست مانند دندان‌های طبیعی، فرد را قادر می‌سازند تا غذاهای متنوعی را بدون هیچ گونه درد و ناراحتی بخورد.

طول عمر ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک جایگزین طولانی مدت برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود. گرچه دوران نقاهت و مراقبت از آن‌ها ممکن است ۶ ماه طول بکشد، اما پس از سپری شدن ۶ ماه و فیکس شدن ایمپلنت در فک، تا سال‌های زیادی می‌توانند سالم باقی بماند و نقش یک دندان طبیعی را داشته باشد. با این حال، طول عمر و عملکرد ایمپلنت های دندانی بر اساس عوامل مختلفی از جمله:

شیوه زندگی: برخی از عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن یا دیابت می‌توانند تاثیرات منفی بر طول عمر ایمپلنت دندان داشته باشند. نوع رژیم غذایی و خوردن انواع غذای سرد و گرم با هم و یا تنقلات سفت، موجب آسیب به ایمپلنت و همچنین عاج دندان گردد.

بیماری‌های لثه: اگر بیمار دچار شرایطی مانند پوسیدگی پیشرفته دندان یا بیماری لثه شود، ایمپلنت دندانی می‌تواند زودتر از حد انتظار شکسته شوند. نوع خاصی از بیماری‌های لثه که به عنوان Perioimplantitis شناخته می‌شود، التهابی است که در اطراف ایمپلنت ایجاد می‌شود و منجر به از بین رفتن استخوان فک نگهدارنده ایمپلنت می‌شود.

افزایش فشار به دندان: استرس بیجا روی دندان ها به دلیل فشار دادن یا ساییدن نیز می‌تواند باعث شکست ایمپلنت دندان شود.

استخوان ناکافی: ایمپلنت‌ها برای حفظ یکپارچگی خود به حمایت کافی استخوان فک نیاز دارند. بیمارانی که از تحلیل رفتن استخوان رنج می‌برند باید توسط جراح دندانپزشک خود به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند تا مناسب بودن استخوان فک آن‌ها برای کاشت را ارزیابی کنند.

نوع قرار دادن ایمپلنت: ایمپلنت‌هایی که به طور نامناسب درون فک قرار می‌گیرند، ممکن است از بین بروند، بنابراین بسیار مهم است که شما یک متخصص بهداشت دهان و دندان را که در نصب ایمپلنت مجرب است انتخاب کنید تا مطمئن شوید پروسه کاشت ایمپلنت دندان به خوبی و به طور صحیح انجام می‌گیرد.

روش کاشت ایمپلنت دندان

برای کاشت ایمپلنت دندان نیاز است که ابتدا با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید. دندانپزشک با بررسی فک شما و عکسبرداری از آن، تشخیص می‌دهد که شما کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستید یا خیر.

فاکتورهایی که فرد را یک کاندید مناسب معرفی می‌کند عبارت است: داشتن استخوان کافی فک برای کاشتن و حمایت ایمپلنت، داشتن فضای کافی در حفره دهانی و فاصله بین دندان‌ها. عمل جراحی کاشت ایمپلنت معمولا همراه با بی‌حسی موضعی است. اما ممکن است تحت بیهوشی عمومی نیز انجام شود. بعد از بی‌حس کردن محل ایمپلنت، یک حفره درون فک ایجاد شده و ایمپلنت درون آن قرار می‌گیرد. دوران مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان بسیار مهم است. حدودا دو ماه طول می‌کشد که ایمپلنت درون لثه فیکس شده و سلول‌های تازه اطراف ایمپلنت تشکیل شوند. با گذشت زمان، استخوان در اطراف پیچ تیتانیوم رشد می‌کند و این دو قسمت را با هم ترکیب می‌کند. این فرآیند استخوان سازی نامیده می‌شود و طی شش ماه پس از کاشت ایمپلنت اتفاق می‌افتد.

پس از بهبودی کامل و فیکس شدن ایمپلنت در حفره دهانی، عاج دندان دندان روی ایمپلنت قرار می‌گیرد و بدین ترتیب جای دندان از دست رفته، یک دندان همراه با ریشه تیتانیومی قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *