همه چیز در مورد جراحی دندان عقل!

جراحی-دندان-عقل

قبل از انجام جراحی دندان عقل چه آمادگی هایی باید کسب شود؟

پیش از انجام جراحی دندان عقل باید توجه داشته باشید که این جراحی از نوع سرپایی بوده و بعد از آن می‌توانید به منزل بازگردید. بدین منظور باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و این کار را توسط دندانپزشک انجام دهید. البته بعضی موارد به دلیل نهفتگی عمیقی که دارند به جراح فک و صورت ارجاع داده می‌شوند. حال برای ایجاد آمادگی از سوی مطب، کلینیک یا بیمارستان به شما دستورالعمل‌هایی داده می‌شود. بنابراین برای انجام آن‌ها در روز قبل عمل و روز موعد جراحی کوشا باشید. اما حین مطالعه آن‌ها حتما به نکات زیر دقت کنید:

  • آیا بعد از جراحی دندان عقل توانایی بازگشت به منزل را دارید؟
  • تاریخ و ساعت دقیق مراجعه به محل جراحی دندان
  • نحوه و مدت زمان پرهیز از خوردن غذا و نوشیدنی
  • نوع و میزان داروهایی که پیش از جراحی باید مصرف شوند.
  • نوع و میزان داروهایی که پیش از انجام جراحی منع مصرف دارند.

 

در صورت نیاز پاسخ این سوالات را نیز از پزشک خود بخواهید:

  • تعداد دندان‌های عقلی که باید مورد جراحی قرار گیرد
  • نوع و میزان بیهوشی
  • میزان پیچیدگی جراحی
  • مدت زمان انجام جراحی
  • آیا دندان عقل نهفته به دندان‌های دیگر شما نیز آسیب زده است؟
  • میزان احتمال آسیب عصبی
  • درمان‌های دندانپزشکی آتی و تاریخ آن‌ها
  • طول مدت درمان و بازگشت به حالت عادی و بهبودی کامل


اطلاعات مورد نیاز حین انجام جراحی دندان عقل

اولین موضوعی که حین انجام جراحی دندان عقل جلب توجه می‌کند، نوع بی حسی یا بیهوشی است.

بی حسی موضعی: در این روش بیمار کاملا به هوش است اما به جز مقداری فشار و حرکت چیزی احساس نمی‌کند. این کار از طریق تزریق یک یا چند آمپول بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد.

بی حسی آرام بخش: این روش با تزریق وریدی در بازو صورت می‌گیرد. بدین ترتیب بیمار حین عمل جراحی دندان عقل حافظه محدودی دارد اما دردی را تجربه نمی‌کند. البته از بی‌حسی موضعی لثه‌ها نیز استفاده می‌شود.

بیهوشی عمومی: از این روش در شرایط خاص بیمار استفاده می‌شود. لذا از طریق استنشاق بینی یا تزریق وریدی یا هر دو به بیمار بیهوشی عمومی داده می‌شود. لذا بیمار نه تنها درد بلکه هیچ خاطره‌ای از عمل به یاد نخواهد داشت.

مراحل جراحی دندان عقل: ایجاد بیهوشی یا بی حسی موضعی، برش در بافت لثه، برداشتن بخشی از استخوان به منظور دسترسی به ریشه دندان، بیرون کشیدن دندان (در صورت نیاز خرد می‌شود)، پاک سازی محل دندان، بخیه زدن، قرار دادن گاز استریل برای کاهش خونریزی و تشکیل لخته خون.

اقدامات لازم بعد از انجام جراحی دندان عقل

بعد از انجام جراحی دندان عقل، بیمار در صورت بیهوشی عمومی به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود. اما در صورت بی حسی موضعی اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد. اما بیمار به هر حال باید موارد زیر را رعایت نماید:

خونریزی: میزانی تراوش خون در روز اول طبیعی است. اما از تف کردن بیش از اندازه باید پرهیز کرد. چرا که شاید لخته خون را خارج کرده و سبب بروز خونریزی شدیدی شود. گاز استریل را نیز باید روی محل جراحی حفظ نمود.

مدیریت درد: بدین منظور از کمپرس سرد روی قسمت بیرونی فک خود استفاده کرده و از مسکن‌هایی نظیر استامینوفن، ایبوبروفن (نوافن، ژلوفن و …) بهره بگیرید.

تورم و کبودی: این علائم ممکن است تا چند روز وجود داشته باشند که با کیسه یخ می‌توان به بهبود آن‌ها کمک کرد.

فعالیت: روز اول جراحی باید استراحت کرده و تا یک هفته نیز از فعالیت‌های شدید خودداری نمود.

نوشیدنی‌ها و صرف غذا: بعد از جراحی دندان عقل به نوشیدن میزان زیادی آب احتیاج است. اما تا ۲۴ ساعت هرگز نوشیدنی‌های الکلی، کافئین‌دار، گازدار یا گرم ننوشید. استفاده از نی نیز تا یک هفته ممنوع است.

غذاهای ۲۴ ساعت اول نیز شامل ماست، پوره سیب زمینی، سوپ، پودینگ، بستنی، اسموتی و ژله است. به هیچ وجه تا مدتی از غذاهای سفت، داغ و تند استفاده نشود.

نظافت دهان و دندان: تا ۲۴ ساعت استفاده از هر گونه مسواک، شست و شو، تف کردن و دهان شویه ممنوع است. بعد از آن نیز باید هنگام مسواک با محل جراحی با ملایمت رفتار شود. تا یک هفته نیز هر دو ساعت و بعد از هر وعده غذا دهان باید از طریق آب گرم و نمک شسته شود.

مصرف دخانیات: استعمال سیگار تا ۷۲ ساعت و استفاده از تنباکوی جویدنی تا یک هفته ممنوع است.

بخیه: اگر بخیه‌ها از نوع کشیدنی هستند برای کشیدن آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

تماس یا مراجعه به پزشک: در صورت بروز مشکل در بلع یا تنفس، تب، خون ریزی‌های شدید، دردهای بدون تسکین، تورم‌های غیرعادی، طعم بد دهان، چرک کردن زخم، بی‌حسی مداوم، ایجاد خون یا چرک در بینی و … با پزشک تماس بگیرید.

هزینه جراحی دندان عقل چقدر است؟

هزینه جراحی دندان عقل به عواملی نظیر مهارت و تجربه دندانپزشک، محل کار وی، روش جراحی دندان و نوع بیمه بستگی دارد. لذا شرکت‌های بیمه در محدوده ۱۵ تا ۵۰ درصدی خدمات دندانپزشکی را متحمل می‌شوند. اما بیمه دندانپزشکی سرمد ۹۰ درصد هزینه‌های عمل را به عهده می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *