بلیچینگ دندان چگونه انجام می شود؟

اگر دندان‌های شما زرد شده و زیبایی خود را از دست داده‌اند، قطعا به فکر سفید کردن دندان‌های خود افتاده‌اید. بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن دندان‌هاست که توسط مواد مخصوصی در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. در این مقاله به بررسی فرایند بلیچینگ دندان وعوامل موثر در ماندگاری آن می‌پردازیم.

بلیچینگ دندان

واژه بلیچینگ به معنای سفید کردن است. بلیچینگ روشی کارآمد و سریع برای سفید کردن دندان‌هاست. با کمک مواد مخصوص استفاده شده در این روش، لکه‌های دندان به سادگی از بین می‌روند و دندان‌های شما براق و بسیار سفید خواهند بود.

فرایند بلیچینگ دندان

بعد از مراجعه به دندانپزشک برای بلیچینگ دندان، اول از همه دندانپزشک از شما می‌خواهد تا دهان و دندان خود را بشویید. سپس مواد سفید کننده روی دندان‌های شما ریخته خواهد شد. این مواد باید برای مدتی روی سطح دندان‌ها باقی بمانند. این زمان با توجه به رنگ دندان‌های شما مشخص می‌شود و معمولا حدود یک ساعت است. در این مدت این ماده جذب مینای دندان می‌شود و واکنش‌های شیمیایی شروع می‌شوند.

طی این فرایند شیمیایی، مواد بلیچینگ دندان هر گونه کثیفی را از روی مینای دندان پاک می‌کند. تاثیر این مواد سفید کننده تا بیست و چهار ساعت روی دندان‌ها باقی خواهد ماند و در واقع فرایند سفید سازی دندان‌های شما بیست و چهار ساعت به طول می‌انجامد. بعد از این مدت، مواد سفید کننده توسط لثه‌ها و در مجموع بدن، جذب می‌شوند و خاصیت خود را از دست می‌دهند. لازم به ذکر است این مواد خطری برای بدن انسان ندارند و ضرری به لثه‌های شما وارد نمی‌کنند.

طی این بیست و چهار ساعت که مواد بلیچینگ روی دندان‌ها وجود دارد باید به شدت از خوردن و آشامیدن غذاهای رنگ دار پرهیز کنید. همینطور اگر لکه‌ای پس از این بیست و چهار ساعت روی دندان‌ها اضافه شد، این سفید کننده تاثیری روی آن نخواهد داشت.

عواملی که بر دوام بلیچینگ تاثیر دارند

عوامل زیادی بر دوام بلیچینگ دندان تاثیر دارند. لکه‌های روی سطح دندان می‌توانند از دو نوع باشند که فقط یکی از دو نوع لکه به خوبی با بلیچینگ دندان از بین می‌روند. اولین نوع لکه‌های درونی دندان هستند. این لکه‌ها بر اثر پوسیدگی دندان‌ها به وجود می‌آیند و مواد بلیچینگ تاثیری رو این لکه‌ها ندارند. دومین نوع، لکه‌های بیرونی هستند. این لکه‌ها توسط رنگدانه‌های موجود در غذاهای مختلف به وجود می‌آیند. این لکه‌ها بدون هیچ مشکلی با بلیچینگ دندان از بین می‌روند.

در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد بیشتر از یک جلسه برای بلیچینگ دندان‌های شما نیاز است، غذاهایی که در بین جلسات مصرف می‌کنید تاثیر زیادی در دوام سفیدی بلیچینگ خواهد داشت. بعضی غذاها که حاوی رنگدانه‌های زیادی هستند می‌توانند باعث تضعیف تاثیر سفیدکننده روی دندان‌های شما شوند.

مواد اولیه استفاده شده برای بلیچینگ دندان عامل تاثیرگذاری آخری است که بر میزان سفیدی و دوام آن تاثیر خواهد داشت.

دوام بلیچینگ دندان

متاسفانه تاثیر بلیچینگ دندان برای همیشه باقی نمی‌ماند. به مرور زمان دندان‌ها دوباره رنگ خود را از دست می‌دهند. دندان‌ها بعد از بلیچینگ، از مسواک معمولی سفیدتر می‌شوند و این سفیدی بیشتر دوام خواهد داشت اما برای همیشه باقی نخواهد ماند. برای حفظ نتیجه بلیچینگ باید به رژیم غذایی خود اهمیت بیشتری دهید و غذاهای رنگ دار را تا حد ممکن حذف کنید. نوشابه، شلغم و آلبالو برخی از غذاهایی هستند که روی سفیدی دندان تاثیر منفی دارند. همینطور استفاده از دخانیات می‌تواند باعث پوسیدگی دندان و شکل‌گیری لکه‌های داخلی دندان شود.

با در نظر گرفتن همه مواردی که گفته شد، بلیچینگ دندان بین شش ماه الی سه سال دوام خواهد داشت. به طور میانگین دوام اولیه بلیچینگ یک سال است و بعد از یک سال و نیم باید پروسه را تکرار کنید. اما با نگهداری مناسب از دندان‌ها، می‌توانید تاثیر آن را برای مدت بیشتری حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *