فرآیند نصب، نگهداری و قیمت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان روشی است که به کمک آن دندان‌های از دست رفته بازسازی می‌شوند. ساختار ایمپلنت دندان شباهت بسیاری به ساختار دندان طبیعی دارد. یکی از سوال‌های متداول در مورد ایمپلنت، دوام آن است. با انجام مراقبت هایی که دندانپزشک توصیه می کند، ایمپلنت می تواند تا بیست الی سی سال دوام داشته باشد.

سوال دیگر، معمولا در مورد شکل ظاهری آن است. ظاهر ایمپلنت بسیار شبیه به دندان طبیعی است و تشخیص آن از دندان طبیعی برای هر کسی آسان نیست. و اما سوال آخر و مهم این است که این روش ترمیم دندان چقدر هزینه دارد؟ آیا ترمیم دندان‌ها با ایمپلنت به صرفه است؟ در این مقاله به بررسی قیمت ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

فرایند نصب ایمپلنت دندان

قبل از کسب اطلاعات در مورد قیمت ایمپلنت دندان، خوب است بدانیم برای چه چیزی پول پرداخت خواهیم کرد. واژه ایمپلنت به معنای کاشتن است و از همین روش برای نصب ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. ابتدا پایه‌ای از جنس تیتانیوم وارد لثه و استخوان فک می‌شود. سپس این پایه شروع به جوش خوردن با استخوان فک می‌کند و به این طریق کاملا در جای خود محکم می‌شود.

این موضوع استحکام ایمپلنت را بسیار بالا می‌برد اما برای جوش خوردن تیتانیوم ایمپلنت و استخوان فک حدودا چهار ماه زمان لازم خواهد بود. البته در صورتی که برای نصب ایمپلنت خود عجله دارید می‌توانید از روش ایمپلنت فوری دندان استفاده کنید. در روش ایمپلنت فوری، بعد از نصب پایه اصلی، بقیه قطعات روی آن نصب می‌شوند و در طول زمان پایه اصلی با استخوان جوش خواهد خورد. ممکن است به دلیل فشارهای وارد شده جوش خوردن پایه و استخوان بسیار بیشتر زمان ببرد.

بعد از جوش خوردن ایمپلنت دندان و استخوان فک، قطعه دیگری به نام ابنومنت یا تکیه‌گاه بر روی آن قرار می‌گیرد. سپس تاج دندان روی ابنومنت چسبانده می‌شود. تاج دندان استفاده شده در ایمپلنت از موادی مشابه دندان‌های طبیعی تولید می‌شود و شباهت بسیار زیادی به دندان‌های طبیعی دارد. همینطور تاج دندان بعد از قالب‌گیری از دندان‌های شما ساخته می‌شود تا از نظر اندازه و شکل ظاهری شبیه به دندان‌های طبیعی شما باشد.

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان به عوامل زیادی بستگی دارد و محدوده قیمت آن بسیار عریض است. در صورتی که دهان و دندان شما نیاز به خدماتی قبل از شروع پروسه نصب ایمپلنت داشته باشد هزینه آن جداگانه محاسبه می‌شود. برای مثال در صورت وجود بیماری‌های دهان و دندان و عفونت‌های لثه، قبل از شروع فرایند باید نسبت به درمان اقدام کنید. یا برای مثال اگر دندان‌های مجاور دندان افتاده، کج شده باشند احتمالا دندانپزشک استفاده از ارتودنسی دندان را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

نگهداری از ایمپلنت

حال که از قیمت ایمپلنت دندان آگاه شدید، خوب است تا در مورد شرایط نگهداری از دندان‌های ایمپلنت شده هم صحبت کنیم. در مجموع مراقبت‌های کلی از ایمپلنت دندان مشابه مراقبت از دندان‌های طبیعی است. چون ساختار ایمپلنت بسیار مشابه ساختار دندان طبیعی است. باید به طور مستمر از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

نباید از ایمپلنت برای شکستن آجیل‌های سفت مثل پسته و فندق استفاده کنید و همینطور در نظر داشته باشید، تاج دندانی که روی ایمپلنت قرار دارد، در مقابل رنگدانه غذاها حساس‌تر از دندان‌های طبیعی است. به این معنا که در صورتی که در معرض غذاهای رنگ‌دار مثل نوشابه، قهوه و یا شلغم قرار بگیرد، زودتر از دندان طبیعی رنگ سفید خود را از دست می‌دهد.

ممکن است پایه تیتانیومی ایمپلنت وارد استخوان فک شما شده باشد و دندانپزشک از شما بخواهد تا زمان جوش خوردن آن صبر کنید. در این مدت ممکن است دردهای موضعی در ناحیه فک و لثه وجود داشته باشند. دندانپزشک برای این دردها مسکن تجویز می‌کند اما در صورت خونریزی، حتما این موضوع را با پزشک خود در جریان بگذارید. در این مدت مواظب جای خالی دندان خود باشید. اگر چیزی فشار اضافه‌ای به پایه تیتانیومی وارد کند ممکن است بسیار دردناک باشد و همینطور باعث انحراف آن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *