آیا بلیچینگ دندان مضر است؟

آیا بلیچینگ دندان مضر است؟

زیبایی دندان‌های شما به دلایل زیادی می‌تواند به خطر بیفتد. یکی از این دلایل لکه‌های روی دندان است. لکه‌های روی دندان می‌توانند به دلیل پوسیدگی دندان‌ها یا رنگدانه غذاهای مختلف ایجاد شوند. اگر شما به دنبال سفید کردن دندان خود هستید، بلیچینگ دندان انتخاب خوبی به نظر می رسد. ممکن است بپرسید، آیا سفید کردن دندان‌ها ضرری هم دارد؟ روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد و تا جایی که به توصیه‌های دندانپزشکان توجه کنید هیچ خطری دندان و لثه‌های شما را تهدید نخواهد کرد.

رنگ دندان‌ها چگونه تغییر می‌کند؟

همانطور که گفته شد دو دلیل عمده برای از بین رفتن زیبایی دندان‌ها و تغییر رنگ آن‌ها وجود دارد. لکه‌های خارجی که سطح دندان توسط غذاها، نوشیدنی‌ها و دخانیات به وجود می‌آیند. قهوه، چای، آلبالو، شلغم و تنباکو می‌تواند سفیدی دندان‌های شما را از بین ببرند. این لکه‌ها روی سطح خارجی دندان‌ها شکل می‌گیرند و در صورتی که بلافاصله بعد از مصرف این مواد خوراکی دندان‌های خود را مسواک بزنید، لکه‌ای باقی نخواهد ماند. اما در طول زمان این لکه‌ها روی هم قرار می‌گیرند و پاک کردن آن‌ها با مسواک و خمیر دندان غیرممکن است.

نوع دوم لکه‌هایی که زیبایی دندان‌های شما را تهدید می‌کنند، لکه‌های سطح داخلی دندان‌ها هستند. این لکه‌ها می‌توانند به دلیل پوسیدگی دندان‌ها یا عفونت لثه‌ها به وجود بیایند. پاک کردن این لکه‌ها با مسواک و خمیر دندان کاملا غیرممکن است و بلیچینگ دندان تاثیر کمی روی آن‌ها دارد. ممکن است در یک جلسه بلیچینگ دندان این لکه‌ها از بین نروند اما با تعدد جلسات و مراقبت‌های ویژه امکان از بین بردن این لکه‌ها نیز وجود دارد.

تاثیرات جانبی بلیچینگ دندان

همانطور که گفته شد، بلیچینگ دندان کاملا امن و بدون خطر است اما در مواردی خاص ممکن است تاثیرات جانبی خاصی به وجود آید. حساسیت دندان به دما و فشار یکی از این اثرات جانبی است. در صورتی که پتاسیم و سدیم در بدن شما به اندازه کافی وجود نداشته باشد، ممکن است تا چند روز بعد از جلسه بلیچینگ، دندان‌های شما نسبت به دما و فشار حساس شوند.

اگر دندانپزشک از این موضوع باخبر باشد، با کاهش مدت زمانی که مواد بلیچینگ دندان روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد، می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند. اما در صورتی که این مشکل برای شما پیش آمد، نیازی به نگرانی نیست. با مصرف خوراکی‌های حاوی پتاسیم و سدیم و یا مصرف قرص‌های مکمل به سادگی می‌توانید این مشکل را حل کنید.

مشکل دیگری که بعد از بلیچینگ دندان ممکن است پیش بیاید، التهاب لثه است. این مشکل می‌تواند بسیار دردناک و طاقت فرسا باشد اما برای هر کسی پیش نمی‌آید. همانطور که می‌دانید مواد سفید کننده برای دندان‌ها ساخته می‌شوند.

این مواد می‌توانند برای بقیه اندام‌ها بیش از حد قوی باشند. در صورتی که دندانپزشکی که انتخاب می‌کنید از مهارت کافی برخوردار نباشد یا به یک کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه نکنید، ممکن است اشتباها مقداری از این مواد روی لثه‌های شما بریزد. برای حل این مشکل چاره‌ای جز قرص‌های مسکن وجود ندارد و درمان خاصی برای آن توصیه نمی‌شود. التهاب لثه باید با گذر زمان بهبود یابد. التهاب لثه در بلندمدت می‌تواند باعث مشکلات دیگری در دهان و دندان شما شود.

روش‌های زیادی برای سفید کردن دندان وجود دارد. برای انتخاب بهترین روش برای خود، با دندانپزشک مشورت کنید تا بر اساس لکه‌های موجود روی دندان‌های شما، بهترین روش برای از بین بردن آن‌ها را انتخاب کنید. همانطور که گفته شد، بلیچینگ دندان هیچ گونه خطری برای دندان‌ها ندارد. اما حتما باید توسط متخصص انجام شود. این مواد برای لثه‌ها خطرناک بوده و می‌تواند باعث آسیب‌های شدیدی به آن‌ها شود. بلیچینگ دندان برای کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

برای حفظ نتیجه بلیچینگ دندان، بهتر است تا به رژیم غذایی خود اهمیت دهید. مصرف غذاهای حاوی رنگدانه‌های فعال را کمتر کنید و مصرف دخانیات را قطع کنید تا سفیدی و زیبایی دندان‌ شما بیشتر دوام داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *