دانستنی‌هایی درباره ایمپلنت دندان

ایمپلنت

این روزها همه‌ی افراد به زیبایی دندان‌های خود اهمیت بسیار زیادی می‌دهند. داشتن دندان‌هایی سالم، سفید و مرتب سبب زیبایی لبخند شما خواهد شد. ایمپلنت یکی از خدمات زیباسازی دندان محسوب می‌شود که به عنوان بهترین و مناسب‌ترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته است. افراد در حال حاضر علاوه بر اهمیت دادن به سلامت و بهداشت به زیبایی دهان خود نیز اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و به همین منظور دیگر نباید نگران دندان از دست رفته خود باشید، با ایمپلنت خیلی راحت و سریع می‌توانید دندان جایگزین قرار دهید. در ادامه این مطلب توضیح مختصری از ایمپلنت و انواع آن بیان شده است.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک نوع پایه‌ از جنس تیتانیوم است که در استخوان فک کاشته می‌شود و در جای دندان از دست رفته قرار می‌گیرد. لازم است بگوییم که این پیچ تیتانیومی که در استخوان فک قرار می‌گیرد، با سلول‌های بدن سازگار است و در صورت ناسازگاری لازم و ضروریست که سریعا به دندان پزشک مراجعه نمایید.

 بعد از اینکه ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک قرار داده می‌شود، سلول‌های استخوان ساز در سطح ایمپلنت شروع به استخوان سازی می‌کنند و اینگونه استخوان فک به ایمپلنت جوش می‌خورد. توجه داشته باشید که زمان جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک به طور معمول ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد. البته این مدت زمان به صورت کلی بیان می‌شود و در سیستم بدنی افراد و شرایط مختلف ممکن است متفاوت باشد.

به طور مثال اگر فردی در فک بالای خود از لیفت سینوس استفاده کرده‌اند، برای استخوان سازی نیاز به زمان بیشتری دارند تا تراکم استخوان جدید افزایش پیدا کند. همچنین در برخی از افراد تراکم استخوان فک نسبتا کم است و لازم است که زمان بیشتری بگذرد تا تراکم استخوان به میزان مطلوب برسد و در مواردی که تراکم استخوان در شرایط مناسب و ایده‌آل است می‌توان زمان انتظار را کاهش داد.

بهتر است بدانید که ایمپلنت برای خانم‌ها از سن ۱۵ سالگی قابل انجام است و برای آقایان از ۱۸ سالگی!

به طور کلی می‌توان اینگونه بیان نمود که زمانی می‌توان ایمپلنت دندان را انجام داد که اسکلت صورت کامل شده باشد، در غیر این صورت چون اسکلت صورت و فک در حال رشد است انجام ایمپلنت دندان ممکن نیست. در سنین پایین‌تر برای یک دندان ایمپلنت قابل انجام است اما بعد از ۱۸ سالگی باید پروتز ایمپلنت دندانی عوض شود تا با دندان‌های دیگر متناسب باشد.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دارای انواع مختلفی همچون ایمپلنت کره‌ای، سوییسی، آمریکایی، ایمپلنتیوم و… است که گاهی اوقات بیماران را در انتخاب دچار سردرگمی می‌کند، اما باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که تقریبا تمامی ایمپلنت‌ها از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما باید ایمپلنت توسط یک دندانپزشک باتجربه و با مهارت کافی انجام شود. در انجام ایمپلنت دندان علم و مهارت دندانپزشک بسیار مهم و ضروریست.

ایمپلنت‌ دندانی از لحاظ علمی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

۱- ایمپنلت‌های داخل استخوان

این نوع از ایمپلنت‌ها از معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع ایمپلنت‌ها هستند که به صورت یک پیچ در داخل استخوان قرار می‌گیرند.

۲- ایمپلنت‌های ساب پریوستیال

این نوع از ایمپلنت‌ بر روی فک پایین و در زیر لثه قرار می‌گیرد و سپس پروتز بر روی آن‌ها نصب می‌شود. این نوع از ایمپلنت‌ها زمانی که تحلیل استخوان فک پایین بسیار زیاد باشد، استفاده می‌شوند.

۳- ایمپلنت‌های زایگوماتیک

ایمپلنت‌های زایگوماتیک زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که استخوان فک بالا تحلیل زیادی داشته باشد.

در حال حاضر با وجود پیشرفت تکنیک‌های پیوند استخوان برای بهبود و بازسازی استخوان‌های فک، گروه دوم و سوم ایمپلنت‌ها چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

مقایسه ایمپلنت دندان و بریج دندان

برخی از افراد بر سر دو راهی انتخاب ایمپلنت دندان و بریج دندان هستند. ایمپلنت دندان، برای دندان‌های مجاور اصلا مزاحمتی ایجاد نمی‌کند زیرا ایمپلنت به استخوان فک متصل می‌شود و پروتز بر روی آن قرار می‌گیرد. اما بریج دندان باعث تراشیده شدن کمی از دندان‌های کناری می‌شود و دندان‌های مجاور را درگیر می‌کند. لازم است بدانید که بریج دندان یکی از روش‌های قدیمی برای جایگزینی دندان از دست رفته است.

همچنین این نکته را به خاطر بسپارید که رعایت بهداشت دهان و دندان زمانی که ایمپلنت دندان انجام می‌دهید راحت‌تر از زمانی است که بریج دندانی انجام می‌دهید، زیرا بریج دندان سبب درگیر شدن سه دندان دیگر می‌شود، اما ایمپلنت دندان دیگری را درگیر نمی‌کند.

بنابراین اگر دندان از دست رفته دارید، زیبایی دهان دندان خود را از دست داده‌اید، و فضای خالی آن باعث شده است که شما به راحتی در هر جمعی لبخند نزنید، با ایمپلنت دندان به راحتی می‌توانید زیبایی دهان و دندان خود را بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *