انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان

در گذشته، علم دندانپزشکی تنها محدود به کشیدن و یا اصلاح دندان‌های خراب بود. داشتن لبخندی زیبا و جذاب نیازی بود که موجب شد تا از روش‌های گوناگونی برای اصلاح فاصله‌ها، لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها استفاده شود. بنابراین لمینت دندان به عنوان یکی از روش‌های اصلاح و زیباسازی دندان ها معرفی شد. با استفاده از لمینت دندان که باید توسط مراکز معتبر خدمات دندانپزشکی انجام شود، فاصله بین دندان‌ها در موارد جزیی، لکه‌ها و یا تغییر رنگ ایجاد شده روی دندان‌ها از بین خواهد رفت.

از لمینت دندان به عنوان سریع‌ترین روش برای داشتن لبخندی زیبا در دنیا یاد می‌شود. با این روش، شکل ظاهری دندان‌ها با استفاده از روکشهایی چینی اصلاح می‌شود. بنابراین، لمینت دندان روکش چینی بسیار نازکی است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. انجام لمینت دندان توسط دندانپزشکان متخصص انجام می‌گیرد که ابتدا به بررسی کامل وضعیت دندان‌ها می‌پردازند و در صورت امکان انجام لمینت برای فرد، رنگ لمینت با توجه به رنگ دندان‌ها انتخاب شده و لمینت دندان انجام می‌شود. بعد از انجام لمینت دندان شکل ظاهری دندان‌ها اصلاح شده و تغییر رنگ و یا لکه‌های روی آن‌ها به طور کامل پوشش داده می‌شوند.

لمینت پوشش بسیار نازک سرامیکی و یا کامپوزیتی است که هم‌رنگ دندان‌ها بوده و روی سطح جلویی دندان‌ها نصب می‌شود. این لایه نازک دارای ضخامتی در حدود ۰.۵ تا ۰.۶ میلی‌متر هستند. ممکن است تصور کنید که برای انجام لمینت دندان‌ها نیاز به ایجاد خراش روی سطح آن‌ها و انجام تراش است. اما این چنین نیست! تراشیدن دندان‌ها باعث ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیری به آن‌ها خواهد شد بنابراین نیازی به این کار نیست.

قبل از انجام لمینت دندان نیاز است که کارهای لازم توسط پزشکان متخصص روی دندان اصلی انجام شود تا آماده نصب لمینت شوند. دندانپزشکان علاوه بر توجه به جنبه زیبایی لمینت‌ها، نحوه کارکرد، مقاومت، کیفیت و عملکرد لمینت‌ها را نیز مورد توجه قرار می‌دهند. بنابراین آن‌ها را با اتصالات محکمی روی دندان‌ها قرار می‌دهند. در نهایت از رزین‌هایی که به نور حساس هستند برای مقاوم‌سازی نهایی لمینت‌ها روی دندان‌ها استفاده می‌کنند.

انواع لمینت دندان

برای انجام لمینت دندان ابتدا بهتر است انواع آن را بشناسید. لمینت دندان در دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی انجام می‌شود.

  • لمینت دندان کامپوزیتی

انجام لمینت دندان کامپوزیتی از ساخت تا نصب توسط دندانپزشک صورت می‌گیرد. این بدان معنی است که انجام لمینت کامپوزیتی باید توسط یک دندانپزشک ماهر انجام شود. از آن‌جایی که ساخت لمینت‌ها در مطب و توسط دندانپزشک انجام می‌شود، پس تجربه و دانش دندانپزشک در این مورد بسیار با اهمیت خواهد بود.

نکته مهم دیگر در این روش این است که لمینت دندان به روش کامپوزیتی باید به صورت جداگانه و تک به تک انجام شود. پس باید توجه داشت که برای شروع لمینت به روش کامپوزیتی ابتدا باید کار لمینت یک دندان تکمیل شده و سپس دندان بعدی شروع شود. بنابراین امکان لمینت همزمان دندان‌ها وجود نخواهد داشت.

  • لمینت دندان سرامیکی

ساخت لمینت‌های سرامیکی در لابراتورهای ویژه و تحت نظر متخصصان این حوزه با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام می‌گیرد. بنابراین دارای مقاومت بالا و در نتیجه طول عمر بیش‌تری خواهند بود. طرح این لمینت‌ها قابل انتخاب است. بنابراین می‌توان با راهنمایی و مشاوره دندانپزشک، طرح مورد نظر را انتخاب کرد. انجام لمینت دندان سرامیکی در دو جلسه صورت می‌گیرد. یک جلسه برای قالب‌گیری و یک جلسه برای نصب لمینت‌ها. بنابراین انجام لمینت سرامیکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسیر خواهد بود.

انواع لمینت دندان سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی با توجه به مواد به کار رفته در ساخت آن، دسته بندی می‌شود.

  • لمینت سرامیکی زیرکونیا: قابلیت تحمل فشارهای بسیار زیاد را دارند اما از زیبایی کم‌تری نسبت به بقیه برخوردارند.
  • لمینت سرامیکی EMAX: دارای استحکام مناسب و ظاهری زیبا هستند.
  • لمینت سرامیکی کریستالی: برای دندان‌هایی با ایرادات جزیی مناسب هستند که دارای حداکثر میزان درخشندگی و ظاهری طبیعی هستند.

لمینت دندان سرامیکی یا کامپوزیتی؟

به علت مواد به کار رفته در لمینت سرامیکی، این نوع دارای استحکام بیش‌تری نسبت به لمینت کامپوزیتی هستند. از طرفی لمینت سرامیکی کاربرد وسیع‌تری دارد و بیش‌تر مشکلات دندانی با آن مرتفع می‌گردد.

موارد استفاده از لمینت سرامیکی

  1. تغییر رنگ دندان
  2. دندان‌های ریز و بدشکل و نامتوازن
  3. اصلاح فواصل بین دندانی
  4. ترمیم شکستگی‌های جزئی دندان

مزایای لمینت دندان

  1. مقاومت بسیار بالای لمینت‌ها در برابر لکه‌های چای و یا قهوه به علت به‌کارگیری تکنولوژی بالا در ساخت آن‌ها
  2. عدم امکان تشخیص لمینت از دندان به علت نازک بودن آن‌ها
  3. نیاز به فرمدهی کم‌تر نسبت به روکش دندان
  4. سازگاری بالا با لثه‌ها

معایب لمینت دندان

  1. لمینت دندان برای افرادی که دندان‌های خود را روی هم فشار می‌‌دهند، مناسب نیست.
  2. در صورت شکستن و یا پریدن لبه‌های لمینت‌ها، امکان اصلاح وجود نداشته و لمینت شکسته شده باید به طور کامل تعویض گردد.
  3. طولانی بودن زمان ساخت لمینت‌ها
  4. نیاز به دقت و مهارت بالا در نصب جهت جلوگیری از رسیدن آسیب به دندان‌ها
  5. شکنندگی بالا و نیاز به حفظ و نگه‌داری بیش‌تر
  6. توجه به مواد غذایی مصرفی (نخوردن یخ، مواد غذایی خیلی داغ و…)
  7. هزینه بالا

مراحل انجام لمینت دندان

برای انجام لمینت دندان نیاز به تهیه عکس رادیولوژی دهان و دندان از هر دو فک بالا و پایین است. این عکس محل قرارگیری دقیق دندان‌ها جهت قالب‌گیری و مشکلات موجود را برای دندانپزشک مشخص می‌کند. تهیه این عکس حتی برای انجام لمینت یک دندان نیز ضروری است. پس از تهیه عکس، قالب‌گیری انجام شده و قالب‌ها جهت ساخت لمینت به لابراتور ارسال می‌شوند. توجه کنید که مواد مورد استفاده در این لمینت‌ها در استحکام و طول عمر آن‌ها بسیار مهم خواهد بود. پس از نصب لمینت‌ها از مواد ویژه‌ای جهت محکم کردن آن‌ها روی دندان‌ها استفاده می‌شوند.

حفظ و نگهداری لمینت دندان

برای نگه‌داری از لمینت دندان همانند دندان‌های معمولی، باید از نخ دندان و مسواک استفاده کنید. محافظت از لمینت‌ها در برابر فشارهای خارجی و یا فشار توسط دندان‌ها روی هم نیز بسیار مهم است. همچنین استفاده از خمیردندان دارای فلوراید باعث کاهش طول عمر لمینت‌ها خواهد شد.

لمینت دندان روشی جدید و کاربردی برای داشتن لبخندی زیبا است. طول عمر لمینت‌ها با توجه مواد سازنده آ‌ن‌ها در صورت حفظ و نگهداری صحیح ۱۰ تا ۱۵ سال خواهد بود. مراجعه به مراکز مجهز و دندانپزشکان متخصص، باعث جلوگیری از آسیب به دندان‌ها مشکلات آتی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *