گاه ممکن است حتی بعد از درمان مجدد ریشه همچنان عفونت در قسمت کانال های کوچک که بخشی از کانال های اصلی دندان هستند باقی بماند که مانع از ترمیم می شود. در این مواقع از جراحی اپیکواکتومی، انتهای ریشه یا اپکس به همراه بافت عفونی اطراف آن برداشته می شود سپس علملیات پر کردن صورت می گیرد. جراحی اپیکواکتومی صورت می گیرد تا از کشیدن دندان ها جلوگیری شود. به اپیکواکتومی عمل قطع کردن نوک ریشه ها نیز گفته می شود، در این روش جراح با برش بافت اطراف لثه به استخوانی که در آن وجود دارد دسترسی پیدا می کند از این راه بافت های عفونی را بر می دارد.

اگر عفونت موجود بر روی مینا یا عاج دندان از این بخش ها عبور کند به قسمت میانی بافت نرم دندان یعنی پالپ برسد باعث عفونت در قسمت ریشه می شود که نیاز به درمان ریشه دارد. در میان عامه مردم درمان ریشه به عصب کشی معروف است. در این درمان عفونت موجود در کانال های دندان تخلیه و این کانال ها تمیز می شوند و هدف از انجام درمان ریشه حفظ دندان بدون ریشه آن است.

درمان مجدد ریشه

گاه این مشکل پیش می آید که دندان به علت رعایت نکردن بهداشت دهان، یا آسیب دیدن روکش پوسته دندان یا عواملی مثل باقی ماندن عفونت در کانال ها بعد از مدتی که از درمان ریشه می گذرد مجدد نیاز به درمان و معالجه پیدا می کند. که به آن درمان مجدد ریشه می گویند.

جراحی اپیکواکتومی