درمان ریشه که در زبان عامیانه به اسم عصب کشی آن را می شناسیم، اگر لکه های پوسیدگی تنها فقط بر روی عاج و مینای دندان باشد، تنها نیاز به پر کردن یا کامپوزیت دارد. ولی اگر درمان نادیده گرفته شود پوسیدگی گسترش پیدا می کند و وارد بافت نرم مرکز دندان که با آن پالپ می گویند، می شود و در نتیجه به فشار به عصب و ریشه دندان می رسد. در این صورت دندانپزشک با دیدن عکس های رادیولوژی وضعیت عفونت را بررسی می کند و بعد نسبت به درمان اقدام می کنند. عفونت ریشه با علائمی مانند لق شدن دندان، درد هنگام نوشیدنی های سرد و گرم و یا غذا نیز نمایان می شود. در درمان ریشه دندان مواردی مانند تمیز کردن کانال و شکل دادن به پالپ و خارج کردن عصب دندان و پر کردن دندان به علت وارد نشدن باکتری به ریشه دندان انجام می شود.

درمان ریشه یا عصب کشی معمولا به ۳ علت اتفاق می افتد.

• حفظ دندان از دست رفته به علت زیبایی ظاهری
  • نگه داشتن دندان از دست رفته بدون ریشه
  • عدم احساس درد هنگام نوشیدن و جویدن

اگر در زمان مناسب نسبت به ریشه دندان اقدام نشود عفونت پخش می شود و باعث از بین رفتن ریشه می شود، که این امر می تواند مشکلاتی نظیر:

• چرک کردن دندان
  • ورم لثه و صورت
  • سیاه شدن دندان
  • درد در هنگام نوشیدن و آشامیدن

پیش می آید که هم به لحاظ ظاهری و هم سلامت برای فرد مشکلاتی را به وجود می آورد، که بهتر است قبل از رسیدن به این مراحل فرد نسبت به درمان ریشه دندان خود اقدام نماید.