دندانپزشکی در دوره کرونا

دندانپزشکی کرونا

آینده دندانپزشکی پس از همه‌گیری کرونا چه خواهد بود؟

ایده‌های زیادی در جریان است، چه خوب و چه بد. اما می‌توان گفت دندانپزشکی تقریباً چشم‌انداز خوبی دارد. اینجا به چرایی آن می‌پردازیم.

در زمانه‌ی بی‌سابقه‌ای زندگی می‌کنیم. تأثیری که کرونا در آینده بر روی دندانپزشکی خواهد گذاشت به همان اندازه مبهم است که در سایر بخش‌هایی همچون اقتصاد. دندانپزشکی بهبود خواهد یافت، اگرچه ممکن است یک تا دو سال این روند آهسته پیش برود، اما یک چیز مسلم این است که روابط بین حرفه‌ای دندانپزشکی تغییر خواهد کرد. درک تأثیر واقعی این ویروس در اقتصاد و دندانپزشکی سال‌ها طول خواهد کشید، اما ازطرفی دیگر این حرفه فرصتی برای تکامل و ظهور دارد.

برخی پیش‌بینی‌ها درباره دندانپزشکی و کرونا

DHCP (دندانپزشکان، متخصصان بهداشت دندان، دستیارهای دندانپزشکی و پذیرش‌کنندگان) باید دانش و مهارت خود را در زمینه کنترل عفونت در دندانپزشکی در دوره کرونا به روز کنند و پروتکل‌های توصیه شده توسط مقامات مربوطه را برای محافظت از خود و بیماران در برابر عفونت‌ها دنبال کنند.
باید تلاش شود تا به تمام بیمارانی که نیاز به مراقبت از دندان دارند در دوره کرونا از طریق تلفن کمک شود. Teledentistry می‌تواند در شرایط همه‌گیری کنونی بسیار کمک کند. فناوری‌های جدید نه تنها کیفیت مدیریت بیماران دندان‏پزشکی در کرونا را افزایش داده بلکه مدیریت جزئی یا کامل آن‌ها را در فواصل کیلومتری مراکز بهداشتی درمانی یا کلینیک‌های دندانپزشکی نیز ممکن کرده است. کل فرآیند شبکه‌سازی، به اشتراک‌گذاری اطلاعات دیجیتال، مشاوره از راه دور، تمرین و تجزیه و تحلیل توسط بخشی از علم پزشکی از راه دور مربوط به دندانپزشکی معروف به “Teledentistry” انجام می‌شود. علی‌الخصوص در این ایام کرونا کلینیک‌ها باید بر اساس علائم و نشانه‌های بیماران بررسی‌های لازم را به عمل آورند تا مشخص شود آیا بیمار باید در کلینیک دندانپزشکی معاینه شود یا خیر و داروهای مناسب و دستورالعمل‌های دقیق مراقبت در منزل باید از طریق Teledentistry به آن‌ها ارائه شود.

اقدامات مورد نیاز برای دندانپزشکی در دوره کرونا

پس از تصمیم‌گیری در مورد نیاز بیمار به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، گام بعدی باید ارزیابی بیماران از نظر علائم و نشانه‌های عفونت کرونا باشد تا مشخص شود در کدام محیط کلینیکی باید معاینه شوند. طبق راهنمایی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیماران مبتلا به عفونت فعال کرونا نباید در محیط دندانپزشکی حضور داشته باشند و در صورت وجود اقدامات احتیاطی مبتنی بر انتقال، باید فقط برای مراقبت‌های اورژانسی مراجعه کنند.
در این شرایط با درخواست از آن‌ها برای پر كردن فرم غربالگری عفونت کرونا، باید شرح حال مفصلی از آن‌ها گرفته شود كه کمک زیادی به بهبود عملکرد کادر دندانپزشکی می‌کند و شامل سوالات زیر است:

• آیا در ۱۴ روز گذشته تب داشته‌اید؟
• آیا اخیراً در ۱۴ روز گذشته مشکلات تنفسی مانند سرفه یا مشکل تنفس را تجربه کرده‌اید؟
• آیا طی ۱۴ روز گذشته به کشورهایی با انتقال مستند (SARS) -CoV-2 سفر کرده‌اید؟ یا با افرادی که به این کشورها سفر کرده‌اند تماس داشته‌اید؟
• آیا طی ۱۴ روز گذشته با بیمار مبتلا به عفونت تایید شده (SARS) -CoV-2 تماس داشته اید؟
• آیا در ۱۴ روز گذشته افرادی با تجربه مستند تب یا مشکلات تنفسی با شما تماس نزدیک داشته اند؟
• آیا اخیراً در گردهمایی یا جلساتی شرکت کرده‌اید یا با بسیاری از افراد ناآشنا ارتباط نزدیک داشته‌اید؟

پس از ورود بیمار، درجه حرارت بدن او باید با استفاده از یک دماسنج پیشانی بدون تماس اندازه‌گیری شود. اگر بیمار به تمام سوالات پاسخ منفی می‌دهد اما حال مساعدی ندارد، باید با توجه به پروتکل‌های توصیه شده توسط جراح دندانپزشکی تحت درمان قرار گیرد.

اتاق انتظار کلینیک‌های دندان پزشکی در دوره کرونا

انجمن دندانپزشکان هند توصیه می‌کند که نمادهای هشدار بصری مانند علائم و پوسترها را در ورودی و مکان‌های استراتژیک قرار دهید تا دستورالعمل‌هایی (به زبان‌ مناسب) در مورد بهداشت دست، بهداشت تنفس و آداب سرفه به بیماران ارائه دهد. این دستورالعمل‌ها باید شامل چگونگی پوشاندن بینی و دهان هنگام سرفه یا عطسه و دفع وسایل آلوده در ظرف‌های زباله و نحوه و زمان انجام شست و شوی دست‌ها باشد.

نوبت‌های دندانپزشکی در کرونا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوان فاصله اجتماعی را در اتاق انتظار حفظ کرد. گزینه دیگر این است که بیمار بیرون یا در وسیله نقلیه خود منتظر بماند و هنگامی که نوبت به بیمار می‎رسد می‌توان از طریق تلفن با آن‌ها تماس گرفت. توصیه می‌شود بیماران از آوردن همراه در زمان مراجعه به کلینیک اجتناب کنند، مگر در مواردی که بیمار به کمک نیاز دارد. این می‌تواند در زمان تعیین نوبت به بیمار اطلاع داده شود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول مدت درمان در دوره کرونا

گروه ویژه ملی کرونا که توسط شورای تحقیقات پزشکی هند تشکیل شده است، استفاده از هیدروکسی کلروکین برای پیشگیری از عفونت SARS-Cov-2 را برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که در مراقبت از موارد مشکوک یا تایید شده کرونا استفاده می‌کنند را توصیه می‌کند.

بعد از درمان دندان

از آنجا که کرونا ویروس پس از ۷۲ ساعت به طور قابل توجهی توانایی زنده ماندن خود را از دست می‌دهد، بسیاری از سازمان‌ها در مورد دندانپزشکی در زمان کرونا، استراتژی چرخش و استفاده مجدد را توصیه کرده‌اند. طبق این استراتژی تعداد مشخصی ماسک N95 (حداقل 5 برابر CDC) تهیه می‌شود و از آن‌ها به صورت چرخشی هر سه یا چهار روز یک بار استفاده می‌شود و هربار پس از استفاده به آن‌ها اجازه داده می‌شود تا مدت زمان کافی خشک شوند، به این صورت می‌توان از زنده نبودن ویروس کرونا اطمینان حاصل کرد. با این حال، دستگاه‌های تنفسی N95 که در طی مراحل تولید آئروسل یا آن‌هایی که با تنفس یا ترشحات خون بینی یا مایعات دیگر بدن آلوده هستند، باید کنار گذاشته شوند.
بخور برای جراحی دندان در زمان کرونا عملی نیست. با این حال، اقداماتی مانند غلتک زدن کف با هیپوکلریت سدیم 1٪ و ضد عفونی کردن خطوط آب با هیپوکلریت سدیم 0.01٪ می‌تواند به کاهش خطر عفونت متقاطع در کرونا کمک کند. همچنین در این دوره همه زباله‌های زیست‌پزشکی مربوط به مراقبت از بیمار باید هر از چند گاهی با دقت از طریق یک آژانس مجاز دفع زباله‌های پزشکی از بین بروند.

نتیجه
پرسنل مراقبت‌های دندانپزشکی باید پیامدهای انتقال بالقوه ویروس (SARS) -CoV-2 را در یک تنظیم بالینی درک کنند. از این رو، آن‌ها باید خود را با هرگونه اطلاعات جدید در مورد این بیماری به روز کنند. رویکردهای جدید مانند Teledentistry به دندانپزشکان کمک می‌کند ضمن حفظ ایمنی کادر دندانپزشکی و مراجعین در بهترین شرایط خدمات دندانپزشکی مطلوبی را به بیماران ارائه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *