تاثیرات آپنه خواب بر ایمپلنت دندان

اگر یک یا چند عدد از دندان‌های خود را بنا به دلایلی از دست داده‌اید، بهترین و مناسب ترین راه حل برای جایگزین نمودن دندان های از دست رفته، ایمپلنت می باشد. ایمپلنت دندان علاوه بر کارایی منحصر به فردی که دارد می‌تواند به زیبایی لبخندتان نیز کمک کند. ایمپلنت مانند سایر روش های دیگر نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. چنانچه شما جزو افرادی می باشید که هنگام خواب دچار آپنه خواب می شوید؛ این آپنه هنگام خواب می تواند آسیب جدی به ایمپلنت شما وارد کند.

آپنه خواب چیست؟

هنگام خواب ممکن است در چند ثانیه تنفس قطع گردد، به این قطع و وصل تنفس هنگام خواب، آپنه خواب گفته می‌شود. این بیماری باید درمان شود. چنانچه درمان‌ آپنه خواب به تعویق بیفتد میزان اکسیژنی که بدن دریافت می‌کند؛ کاهش یافته. این کاهش اکسیژن سبب خستگی و خواب‌آلودگی شده و فرد در هنگام خواب دچار خروپف با صدای بلند می شود. از سوی دیگر آپنه خواب مشکلات جدی مانند بیماری فشار خون بالا و بیماری قلبی را در فرد بیمار افزایش می دهد.

افراد مبتلا به آپنه خواب در طول شب مجبور می‌شوند از طریق دهان تنفس کنند. که این امر سبب خشک شدن دهان می‌شود و آسیب جدی به دندان‌ها وارد می‌کند. به طور کلی آپنه خواب به سه دسته آپنه خواب مرکزی، آپنه خواب انسدادی و سندروم آپنه خواب تقسیم می‌شود. افرادی که دچار بیماری آپنه خواب انسدادی می باشند بیشتر در معرض آسیب به ایمپلنت دندان قرار دارند.

 طبق تحقیقات انجام شده اخیر، مبتلایان به بیماری آپنه خواب بیشتر از سایر افراد دچار آسیب جدی ایمپلنت های خود می شوند. طبق مطالعات انجام شده،  شل‌شدن ایمپلنت، شکستگی ایمپلنت و حتی شکستگی یا ترک تاج  ایمپلنت از عوارض آپنه خواب می باشند.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که به چه دلیل آپنه خواب به افزوده شدن این مشکلات کمک می کند؟ دانشمندان معتقدند که این امر به دلیل فشارهایی می‌باشد که به ایمپلنت های دندان به وسیله بروکسیسم یا دندان قروچه وارد می شود.

میان‌آپنه خواب انسدادی و دندان قروچه( همان بروکسیسم یا فشردن و ساییدن دندان‌ها در طول شب) ارتباط مستقیمی وجود دارد. بدن برای باز نگه داشتن مسیر عبور هوا، این واکنش غیر ارادی را انجام می‌دهد. فشردن و ساییدن دندان‌ها سبب می‌شود فک پایین به قسمت عقب کانال هوایی نیفتد. این عمل علت اصلی دندان قروچه در بیماران مبتلا به آپنه خواب می باشد.

 پیشنهاد متخصصان به افراد مبتلا به دندان قروچه این است که، از نظر آپنه خواب خود را مورد ارزیابی قرار دهند. دندان قروچه می تواند به دندان های طبیعی نیز آسیب وارد کند. فرسوده شدن مینای دندان و ترک خوردن دندان ها از مشکل اصلی  می باشد که بر اثر فشار و ساییدن به دندان ها می تواند وارد شود. هر گونه ترمیم نظیر ایمپلنت دندان که فرد بر روی دندان های خود انجام می‌دهد، دندان قروچه می تواند به آن آسیب وارد کند. پرسلین (چینی) ماده می‌باشد که از آن در ساخت بالای تاج ایمپلنت استفاده شده است؛ که این امکان را دارد دچار ترک خوردگی شود. از سوی دیگر پایه ی ایمپلنت در هنگام عمل ادغام به دلیل فشاری که به آن وارد می شود ممکن است جابجا شود و یا حتی ترک بخورد. با اینکه ایمپلنت به خوبی در استخوان فک محکم و ثابت می شود، اما به دلیل فشارهای زیادی که به آن وارد می شود ایمپلنت می‌تواند جابجا گردد.

چگونه می‌توانید از ایمپلنت‌های خود محافظت کنید؟

محافظت دندان ها در شب یکی از روش‌های رایج برای درمان دندان قروچه می باشد. محافظ دندان شبانه یک تکه پلاستیکی ساده می باشد که بین دندان ها قرار می گیرد و در برابر آسیب نیز محافظت می کند. اما افرادی که دچار آپنه خواب می باشند این محافظ می‌تواند اوضاع را بدتر کند. با کاهش یافتن دندان‌قروچه بدون توجه نمودن با آپنه خواب ممکن است مسیر عبور هوا در طول شب به هم بریزد و علائم آپنه خواب را کمتر کند.

افرادی که هم دندان قروچه و هم آپنه خواب دارند بهتر است در مرحله اول به درمان آپنه خواب بپردازند. پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شده دستگاه هایی برای این افراد اختراع شود که داخل دهان قرار می‌گیرد و از فشردن و ساییدن دندان‌ها و همچنین آپنه خواب جلوگیری می‌کند. طراحی ساده این دستگاه به یکی از چندین روش موجود کمک می کند و مسیر عبور هوا را باز نگه میدارد.

چنانچه دندان قروچه دارید ازنظر آپنه خواب خود را مورد ارزیابی قرار دهید. برخی افراد توسط هم اتاقی و همسرشان متوجه می‌شود که دندان قروچه دارند. اما برخی افراد هنگام بیدار شدن از خواب  احساس سفتی یا درد در فک دارند.

 بهترین سرمایه‌گذاری سلامتی را می‌توان درمان آپنه خواب دانست؛ زیرا درمان این بیماری فواید بیشماری برای سلامتی دارد. محافظت از دندان طبیعی و ایمپلنت و سایر ترمیم ها، نمونه هایی از فواید درمان این بیماری می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *