بیماری های فک و صورت به بیماری‌های استوماتوگناتیک معروف است. سرعت مبتلا شدن به بیماری های فک و صورت زیاد است، به همین دلیل رعایت بهداشت مهمترین عامل برای جلوگیری از مبتلا شدن به این نوع از بیماری‌هاست. لازم به ذکر است، در بیشتر مواقع افراد به بیماری فک و صورت مبتلا هستند، اما از آن بی‌خبرند و همین بی اطلاع بودن از بیماری، سبب تشدید آن می‌شود.

شایع ترین بیماری‌های فک و صورت

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی یکی از نقاط فیزیولوژیکی بدن است. اختلال TMJ دردهایی در ناحیه فک و صورت و برخی اوقات در کمر ایجاد می‌کند. اختلال مفصل گیجگاهی فکی یکی از شایع‌ترین بیماری های فک و صورت به شمار می‌آید که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. به مفصلی که درست در قسمت پایینی فک که به جمجه وصل است، مفصل گیجگاهی فکی گفته می‌شود. از وظایف این مفصل می‌توان به خمیازه کشیدن، غذا خوردن و صحبت کردن اشاره نمود. در واقع کار اصلی مفصل گیجگاهی فکی، حرکت فک در تمامی جهات است. بنابراین اگر فردی مبتلا به اختلال TMJ باشد، در باز و بسته کردن دهان دچار مشکل است و حتی در برخی موارد فک او قفل می‌کند. از نشانه‌های اختلال مفصل گیجگاهی فکی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• تورم در صورت و احساس خستگی در فک
  • وزوز کردن گوش
  • احساس درد در فک هنگام غذا خوردن و یا صحبت کردن
  • سردردهای بی علت در طی روز
  • صدایی همچون خرت و خرت کردن در زمان باز و بسته کردن دهان و غذا خوردن

لازم به ذکر است، این اختلال ممکن است، یک سمت صورت و یا هر دو طرف صورت را درگیر کند. درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی وابسته به شدت اختلال است. بنابراین با توجه به تشخیص دندانپزشک و متخصصین ارتودنسی برای درمان این اختلال، برخی اوقات فک بیمار باید جراحی شود و در برخی مواقع با انجام ارتودنسی مشکل رفع می‌شود.

سرطان دهان و فک

سرطان دهان و فک یکی دیگر از بیماری های فک و صورت است که هرچه زودتر تشخیص داده شود، احتمال بهبودی بیشتر است. بنابراین اگر در دهان خود توده مشکوکی را مشاهده کردید، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا معاینات لازم انجام شود. لازم به ذکر است، برای تشخیص سرطان از بیوپسی استفاده می‌شود. مصرف دخانیات و الکل زیاد، قرار گرفتن لب‌ها در معرض تابش نور خورشید، بیماری‌های پوستی و … شانس مبتلا شدن به سرطان را افزایش می‌دهد.