سوالات متداول در مورد ایمپلنت دندان

ایمپلنت-دندان (2)

مدت زمان دوره نقاهت ایمپلنت دندان چقدر است؟

در صورتی ‌که بعد از ایمپلنت دندان درد نسبتا شدیدی را حس کردید، می‌توانید از مسکن‌هایی با دوز بالا مثل ایبوپروفن و یا پاراستامول استفاده کنید.

برای جلوگیری و کاهش ریسک عفونی شدن دندان‌ها و لثه، ممکن است پزشک متخصص شما آنتی بیوتیک و محلول دهانشویه را تجویز کند. پس از گذشت چند ماه از ایمپلنت لازم است تا برای معاینه و چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که روند درمان به خوبی صورت گرفته و عفونت یا مشکل خاصی رخ نداده است.

دوره نقاهت و دوره زمانی لازم برای بهبود کامل روند درمان ایمپلنت دندان با توجه به شرایط دهان و دندان هر فرد و حتی نسبت به روش درمان پزشک متفاوت است. بنابراین لازم است نکات مراقبتی دهان و دندان را پس از ایمپلنت کاملا رعایت شود.

ضروری‌ست که حداقل دوبار در روز از نخ دندان و مسواک به روش اصولی و درست استفاده شود تا از سلامت دهان و ایمپلنت دندان خود مطمئن شوید. توجه داشته باشید، در صورتی‌ که متوجه هرگونه آسیب به پروتزهای متصل به ایمپلنت دندان شده‌اید، سریعا به دنداپزشک معالج خود مراجعه کنید تا تعمیر و اصلاح شود، در صورت بروز آسیب جدی، پروتز تعویض می‌شود.

خطرات احتمالی و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان مانند سایر جراحی‌ها عوارض و خطراتی دارد که پیش از انجام ایمپلنت لازم است نسبت به این عوارض آگاهی داشته باشید. در اینجا چند مورد را به اختصار بیان می‌کنیم:

• امکان بروز عوارض موقت و خفیف پس از ایمپلنت دندان وجود دارد، مانند تورم فک و صورت و احساس وجود یک شئ اضافی در داخل دهان. در صورتی که درد زیادی دارید می‌توانید از مسکن‌های ایبوپروفن، مفنامیک اسید یا پاراستامول استفاده کنید.

• امکان بروز عوارض جراحی و ایمپلنت در حین درمان و پس از آن وجود دارد. از شایع‌ترین عوارض ایمپلنت، خونریزی زیاد دهان و آلرژی به مواد بی‌حسی و بیهوشی ست. می‌دانید که عصب‌های موجود در صورت، مسئول ساپورت رشته‌های عصبی موجود در فک پایین نیز هستند که تمام این رشته‌های عصبی لب پایین، لثه‌ها و دندان‌ها را تحت پوشش خود دارند. بنابراین بدیهی‌ست که اگر آسیبی به این رشته‌های عصبی وارد شود، بی حسی موقت و یا احساس سوزن سوزن شدن را در این نواحی داشته باشید.

• پیش از انجام ایمپلنت دندان ضروری‌ست که عکس رادیوگرافی و سی تی اسکن کامل از فک گرفته شود تا دندانپزشک معالج شما محل دقیق رشته‌های عصبی را شناسایی کند و عوارض در دوران نقاهت را تا حد ممکن کاهش دهد.

• اگر ایمپلنت با استخوان فک درست و اصولی فیکس نشود، امکان شل شدن ایمپلنت دندان وجود دارد. در این حالت فرد دردی احساس نمی‌کند اما ایمپلنت توانایی ساپورت کردن پروتزها را ندارد. بنابراین لازم است عمل ایمپلنت دندان مجددا انجام شود.

فواید ایمپلنت دندان و مقایسه آن با سایر روش‌های درمانی و زیبایی

• از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دندان، ظاهر زیبا و طبیعی دندان‌هاست. به طور کلی دندان‌های ایمپلنت شده به دندان‌های سالم و طبیعی شبیه هستند و چون در قسمت استخوان فک صورت فیکس می‌شوند، دوام و ماندگاری طولانی نسبت به سایر روش‌ها دارند.

• از دیگر فواید ایمپلنت می‌توان به تاثیر مثبت در گفتار و صحبت کردن فرد اشاره کرد. می‌دانید که اگر دندان‌ها زرد، لق یا پوسیده باشد، اعتماد به نفس فرد برای صحب و برقراری ارتباط را به حداقل می‌رساند. بنابراین با داشتن دندان‌های سفید و یک دست و سالم علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، می‌توانیم روابط بهتری داشته باشیم.

• با توجه به این ‌که ایمپلنت در استخوان فک ثابت شده‌ است، مانند پروتزهای متحرک احساس ناراحتی به وجود نمی‌آورد و یک بخشی از دندان می‌شود.

• برای ایمپلنت کردن دندان‌ها به دندان‌های دیگر احتیاجی نیست و حتی از سایر دندان‌ها نیز حمایت می‌کند. در روش ایمپلنت، از دندان‌های مجاور برای پشتیبانی استفاده نمی‌کنیم لذا سایر دندان‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند.

و ذکر این نکته ضروری ست که طول عمر ایمپلنت بسیار بالاتر از سایر روش‌ها مانند کامپوزیت و… است. بنابراین با مراقبت‌ و رعایت نکات بهداشتی تا آخر عمر ماندگار خواهد بود.

شما می‌دانید که تنها فایده پروتز‌های متحرک فقط همان قابلیت گذاشتن و برداشتن آن‌هاست. با این وجود ایمپلنت توسط پایه‌ای به استخوان فک ثابت می‌شود و برای فیکس کردن آن به هیچ گونه چسب و پروتز دیگری احتیاجی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *