ایجاد عفونت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

ایجاد عفونت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

از آنجا که ایمپلنت دندان مانند دندان طبیعی عمل می‌کند، بنابراین می‌تواند در معرض آسیب‌هایی چون عفونت، شکستگی و سوراخ شدن قرار گیرد. عفونتی که دندان ایمپلنت شده ایجاد می کند کمی متفاوت از عفونت دندان طبیعی است. ایمپلنت های دندانی عفونی شده ممکن است از بین رود. بنابراین مهم‌ترین نکته در مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان، جلوگیری از ایجاد عفونت و حفظ ایمپلنت است. ما در این مقاله به بررسی عفونت‌های ناشی از ایمپلنت دندان، درمان و جلوگیری از آن می‌پردازیم.

پری ایمپلنت چیست؟

عفونت ایمپلنت دندان یا پری ایمپلنت وضعیتی است که در آن لثه و بافت استخوانی اطراف ایمپلنت دچار عفونت می‌شوند. برای درک بهتر موضوع نیاز به توضیح مختصری در مورد نحوه جایگذاری ایمپلنت است. همانطور که می‌دانید جهت قرار گیری ایمپلنت در فک، یک حفره در لثه و استخوان فک ایجاد می‌شود و ایمپلنت که از جنس فلز تیتانیوم است درون آن قرار می‌گیرد. سلول‌های بدن قدرت بازسازی و رشد دارند و می‌توانند زخم‌ها و آسیب‌های سلولی را ترمیم کنند. اما نسبت به اشیا خارجی و یا بافت‌‌های بیگانه واکنش‌های ایمنی ایجاد می‌کنند. با قرار گیری ایمپلنت در حفره ایجاد شده، معمولا سلول‌های بدن اطراف ایمپلنت رشد کرده و آن را درون استخوان فک فیکس می‌کنند. گاهی این اتفاق رخ نمی‌دهد و سلول‌های بدن نسبت به ایمپلنت دندان واکنش‌های ایمنی نشان می‌دهند.

در این حالت سلول‌های اطراف ایمپلنت عفونی شده و آلوده می‌شوند. اصطلاحا گفته می‌شود که ایمپلنت پس زده شده است. عفونت ایمپلنت دندان می‌تواند منجر به از بین رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شود که موجب لق‌شدگی ایمپلنت در استخوان فک می‌گردد. این وضعیت می‌تواند بدون این که بیمار از وقوع آن آگاه باشد رخ دهد و یا بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت ایجاد گردد. در مواردی نیز ممکن است بر اثر عوامل مختلف سال‌ها پس از کاشت ایمپلنت، عفونت ایجاد شود. از بین بردن عفونت ایمپلنت و درمان آن پیچیده و دشوار است اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که افراد بسیاری کمی بعد از کاشت ایمپلنت دچار عفونت می‌شوند. زیرا تیتانیوم از جمله فلزات زیست سازگار با بدن به شمار می‌رود و احتمال ایجاد عفونت را کاهش می‌دهد.

چه عواملی می‌تواند باعث عفونت ایمپلنت دندان شود؟

عفونت‌های ایمپلنت بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند. تغذیه نامناسب و سبک زندگی ناسالم از جمله عوامل تاثیرگذار است. سیگار کشیدن یکی از خطرات اصلی برای ایجاد عفونت ایمپلنت به شمار می‌رود. زیرا باعث کاهش خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافت در حال ترمیم شده و موجب طولانی شدن روند درمان و ترمیم و در نتیجه افزایش احتمال عفونت می‌شود. داشتن مشکلات زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های خودایمنی، پوکی استخوان و کمبود ویتامین‌های ضروری نیز در ایجاد عفونت در حفره دهانی موثر است زیرا باعث ترمیم و جوش خوردن طولانی مدت زخم ایجاد شده در اطراف ایمپلنت می‌شوند.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

طعم و بوی بد دهان: داشتن بو و طعم بد در دهان پس از کاشت ایمپلنت می‌تواند یکی از نشانه‌های عفونت باشد. طعم بد ممکن است مربوط به فلز ایمپلنت باشد که دچار خوردگی یا سایش شده است.

چرک یا خونریزی: خونریزی، تورم، آبسه و چرک اطراف ایمپلنت از علائم بارز عفونت به شمار می رود.

درد یا تب: هنگامی که بدن در حال مبارزه با عوامل عفونی است، دمای بدن بالا رفته و فرد دچار تب می‌شود. تب بعد از کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند از دلایل ایجاد عفونت باشد.

لثه‌های قرمز یا متورم: لثه‌های متورم و قرمز یکی دیگر از نشانه‌های عفونت ایمپلنت دندان است که معمولا با درد همراه است.

پیشگیری و درمان عفونت ایمپلنت دندان

بهترین راه برای مقابله با عفونت‌های ایمپلنت دندان، جلوگیری از بروز آن‌ها در وهله اول است. بنابراین، فرد باید بهداشت دهان و دندان را بعد از ایمپلنت به خوبی رعایت کند. اما هنگامی که عفونت ایجاد شود باید به وسیله دارو از رشد بیشتر عفونت جلوگیری کرد. آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌ها را از بین می‌برند یا از رشد و گسترش آن‌ها جلوگیری می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند برای پیشگیری و عفونت‌های بعد از عمل کاشت ایمپلنت موثر باشند و به سالم ماندن ایمپلنت در طولانی مدت کمک کنند. همانطور که از آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت‌های دیگر (مانند عفونت‌های مجاری ادراری) استفاده می‌شود، می‌توان از آن‌ها برای مبارزه با عفونت‌های ناشی از ایمپلنت دندان استفاده کرد.

اگرچه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از تجمع باکتری‌ها در دهان شما جلوگیری کنند، اما در برابر عفونت‌های ویروسی یا قارچی بی‌فایده هستند. هنگامی که عفونت ایمپلنت به حدی شدید باشد که با استفاده از داروهای آنتی بیوتیکی درمان نشود، عمل جراحی گزینه بعدی برای درمان این شرایط است. در این حالت ممکن است فرد تحت جراحی لثه قرار گیرد و سپس اطراف ایمپلنت تمیز و ضد عفونی گردد. همچنین با استفاده از محلول‌های ضدعفونی ایمپلنت، لثه‌ها و اطراف آن شستشو داده می‌شود.

آیا می‌توان ایمپلنت دندان عفونی را نجات داد؟

اینکه ایمپلنت عفونی شده می‌تواند درمان شود و نجات یابد، به شدت عفونت و زمان درمان آن وابسته است. اگر عفونت اطراف ایمپلنت زیاد باشد، ممکن است باعث تحلیل لثه، استخوان و بافت‌های اطراف ایمپلنت شود. در این حالت با از بین رفتن بافت‌های اطراف، ایمپلنت در جای خود شل و فیکس و محکم قرار نمی‌گیرد. بنابراین باید ایمپلنت تخلیه شود. اما اگر عفونت کم باشد و فرد به موقع به دندانپزشک مراجعه نماید، احتمال نجات یافتن ایمپلنت دندان بسیار بالاتر بوده و می‌توان با استفاده از روش‌های دارویی تا حد زیادی از گسترش عفونت جلوگیری کرد. بنابراین اگر جز افرادی هستید که کاشت ایمپلنت انجام داده‌اید، نیاز که هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرد تا پزشک با بررسی وضعیت دندان و لثه‌ها از بروز هر گونه عفونت و آسیب به ایمپلنت‌ها جلوگیری کند.

 

صحبت‌های دکتر رضا افتخار آشتیانی در پاسخ به این سوال که آیا ایمپلنت دندان دچار عفونت می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *