بیماری‌های شایع دهان و دندان

غدد بزاقی

غدد بزاقی غده‌هایی هستند که نوعی آنزیم ترشح می‌کنند تا به هضم غذا و راحت‌تر فرو بردن آن کمک کنند. برخی اوقات بنا به دلایلی این غده‌ها دچار عفونت می‌شوند که بسیار دردناک است. همچنین در برخی مواقع ممکن است این غده‌ها مبتلا به توده‌های خوش خیم و یا بدخیم شوند که سرطان غدد بزاقی نام دارد. علت عفونت غدد بزاقی می‌تواند وجود سنگ‌هایی در منافذ غده بزاقی باشد که مانع از ترشح راحت و سریع بزاق می‌شود. بنابراین غده‌ها برای ایجاد بزاق در چنین شرایطی نیاز به تلاش بیشتری دارند و همین امر سبب ایجاد عفونت در غده بزاقی می‌شود. گاهی اوقات برای درمان و از بین بردن این سنگ‌ها لازم است، جراحی صورت بگیرد و اما اگر بیماری پیشرفت زیادی نکرده باشد با مصرف مقداری آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک مشکل رفع می‌شود.

عفونت‌های قارچی

عفونت‌های قارچی یکی دیگر از بیماری‌های شایع دهان و دندان است. جالب است بدانید، احتمال پوسیدگی دندان و عفونت‌های قارچی در افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند، مبتلایان به بیماری HIV، افراد مبتلا به سرطان و مصرف کنندگان کورتیکواسترویید نسبت به دیگر افراد بیشتر است. شایع‌ترین علامت این بیماری دیدن یک تکه سفید پنیری شکل که با سوزش و درد تقریبا زیاد همراه است. برای درمان این بیماری پزشک برای بیمار داروهای ضد قارچ تجویز می‌کند و با مصرف آن سلامتی حاصل می‌شود.

تبخال

تبخال جزء آن دسته از بیماری‌های دهان است که تقریبا اکثر افراد آن را تجربه کرده‌اند. تبخال بیماری است که ویروس هرپس HSV عامل سازنده آن است. تبخال به صورت تاول در ناحیه اطراف دهان و لب ایجاد می‌شود. جالب است بدانید، با توجه به اینکه اکثر افراد تبخال را تجربه کرده‌اند و علائم بیماری تنها در ده درصد از آن‌ها بروز داده شده است. عفونت‌های HSV در مدت زمان ۳ الی ۱۰ روز بهبود می‌یابند، اما بسیار عفونی و دردناک هستند. تبخال جزء بیماری‌های عود کننده محسوب می‌شود و زمانی که در معرض نور خورشید، دوران قاعدگی، استرس و … باشید، این بیماری عود می‎کند.

بوی بد دهان

هالیتوزیس که به بوی بد دهان معروف است می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد:

• بیماری‌های لثه و دندان
  • سینوزیت
  • مصرف سیگار، الکل، دخانیات
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • بیماری‌های کبد
  • نفس کشیدن با دهان
  • بیماری‌های شش

شایع‌ترین راه جلوگیری از مبتلا نشدن به بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. لازم به ذکر است، علاوه بر مسواک زدن دندان نیاز است زبان را هم با مسواک زدن از آلودگی‌های تمیز نمایید. نوشیدن آب زیاد نیز در جلوگیری از بوی بد دهان بسیار تاثیرگذار است. همچنین فراموش نکنید، بینی و سینوس‌های خود را همیشه پاکیزه نگه دارید.

آفت دهان

آفت دهان همان جوش‌های سفید رنگ در داخل دهان هستند که گاهی مواقع بر روی لثه و زبان ایجاد می‌شوند. آفت‌ها اغلب حدود ۱۰ الی ۱۴ روز طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابند. این بیماری دهان و دندان با سوزش فراوان همراه است. فرد مبتلا به‌راحتی نمی‌تواند خوارکی و نوشیدنی بخورد، زیرا با برخورد غذا و آب به آن با سوزش بسیار شدیدی رو به رو می‌شود. لازم است بیان شود، جوانان، میانسالان و افرادی که سابقه آلرژی دارند، بیشتر در معرض مبتلا شدن به این بیماری هستند. استرس و قاعدگی از دلایل اصلی بروز آفت در دهان شناخته شده‌اند. تنها راه جلوگیری از مبتلا شدن به آفت دهانی، رعایت بهداشت دهان و دندان است.

سندروم سوزش دهان

سندروم BMS یا بیماری سوزش دهان، همان طور که از نامش پیداست بیماری است که سوزش در نواحی لب، زبان و لثه احساس می شود. سندروم BMS بیشتر در زنان میانسال اتفاق می‌افتد اما ممکن است افراد در سنین کمتر نیز به این بیماری مبتلا شوند. برخی از ویژگی‌های این بیماری عبارتند از:

• منزوی شدن
  • هیجان زیاد

BMS به تعدادی از بیماری‌های دهان همانند منوپوز، خشکی دهان و آلرژی مربوط است. لازم به ذکر است، برای این بیماری هیچ گونه درمان قطعی وجود ندارد، اما گاهی اوقات با مصرف مکمل‌های ویتامینی و آنتی پرسانت و مواد جذب کننده آب بیمار بهبود می‌یابد.