کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت-دندان۱

با توجه به اینکه داشتن لبخند زیبا برای هر فردی مهم و با اهمیت است، امروزه افراد بیشتر به دنبال انجام خدمات زیبایی دهان و دندان خود هستند. کامپوزیت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که به منظور زیبایی دهان و دندان انجام می‌شود. برای انجام کامپوزیت دندان لازم است حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید تا توسط دندانپزشک متخصص کامپوزیت دندان را انجام دهید. در این مطلب می‌خواهیم روش انجام کامپوزیت دندان، مزایا و معایب آن را بیان نماییم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان از موادی با جنس پلاستیک و شیشه است که به آن روکش کامپوزیتی و یا روکش ونیر نیز گفته می‌شود و به منظور ترمیم دندان‌های پوسیده، شکسته و پوشاندن فاصله دندان‌ها استفاده می‌شود.

نحوه انجام کامپوزیت دندان

دندانپزشک مواد کامپوزیت را بر روی دندان بیمار قرار می‌دهد. این مواد همان موادی هستند که برای پر کردن دندان از آن استفاده می‌شود. سپس با توجه به شکل دندان و پوشش‌دهی نواقص دندان همانند کاری که یک مجسمه ساز انجام می‌دهد به مواد کامپوزیت فرم داده می‌شود.

توجه داشته باشید که در زمان انجام کامپوزیت دندان، پس از قرار دادن هر لایه از مواد بر روی دندان، برای محکم شدن مواد بر روی دندان با استفاده از نوعی لامپ پزشکی، به مواد نور می‌تابانند. یکی از چالش برانگیزترین خدمات دندانپزشکی انجام کامپوزیت دندان است، زیرا تطابق رنگ، خطوط و ضخامت کامپوزیت در انجام این روش زیبایی دهان دندان اهمیت زیادی دارد.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

  • رنگ کامپوزیت دندان با رنگ دندان یکی است و به هیچ عنوان قابل تشخیص با دندان اصلی نیست.
  • چسبندگی بسیار خوبی بر روی دندان دارد و به راحتی قابل جدا شدن نیست.
  • کامپوزیت دندان طول عمری تقریبا برابر با ۵ تا ۷ سال دارد.
  • زمان انجام کامپوزیت دندان بسیار کوتاه است.
  • قابلیت ترمیم پذیری

 

مراقبت‌هایی که پس از کامپوزیت دندان باید انجام داد؟

کامپوزیت دندان همان طور که بیان شد دارای طول عمری حدود ۵ الی ۷ سال است، اما لازم است بدانید که این مدت از ماندگاری کامپوزیت وابسته به مراقبت‌های پس از آن است. بنابراین برای آنکه بتوانید طول عمر کامپوزیت دندان‌های خود را افزایش دهید لازم است نکات بیان شده در زیر را با دقت رعایت نمایید:

از خوردن مواد غذایی رنگی همچون قهوه، چایی، نوشابه و … تا ۴۸ ساعت اول خودداری نمایید. زیرا رنگ‌پذیری کامپوزیت در ساعات اولیه پس از انجام، بسیار بالا است و با خوردن هر مواد غذایی رنگی، رنگ کامپوزیت تغییر پیدا می‌کند و دیگر با دندان اصلی شما یک رنگ نخواهد بود. اما اگر مجبور به استفاده از مواد غذایی رنگی شدید، توصیه می‌کنیم فورا دندان‌های خود را مسواک بزنید.

به طور کلی رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین نکاتی است که باید در خصوص سالم نگه داشتن دندان‌ها هر فردی انجام دهد. اگر از دهان شویه برای تمیز شدن دندان های خود استفاده می‌کنید حتما پس از انجام کامپوزیت با دندانپزشک خود مشورت نمایید، زیرا برخی از دهانشویه‌ها موجب تغییر رنگ کامپوزیت دندان می‌شوند.

همچنین لازم است دقت داشته باشید که پس از انجام کامپوزیت دندان باید از خوردن خوراکی‌های سفت همچون ته دیگ، هویج، یخ و …. پرهیز کنید، زیرا جنس مواد روکش کامپوزیتی از مواد رزینی و پلیمری است که بر اثر وارد شدن فشار ممکن است شکسته شوند و درنهایت باید معاینه‌هایی که پس از انجام کامپوزیت مشخص می‌کند، انجام شود.

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌های دندانی دارای انواع مختلفی هستند که عبارتنداز:

  • کامپوزیت دندان ماکروفیل یا دانه درشت: این نوع از کامپوزیت دندان از اواخر دهه  ۷۰ وارد خدمات دندانپزشکی شد. کامپوزیت ماکروفیل دارای ذراتی از ۱۰ میکرومتر الی ۵۰ میکرومتر است و یکی از مقاوم‌ترین کامپوزیت‌های دندانی شناخته شده است. از این نوع کامپوزیت بیشتر برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شود.
  • کامپوزیت دندان هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید: این نوع از کامپوزیت‌های دندانی دارای استحکام بسیار بالایی هستند و به همین دلیل بیشتر برای دندان‌های عقب از این نوع کامپوزیت استفاده می‌شود.

هزینه کامپوزیت دندان

واضح و بدیهی است که هزینه کامپوزیت دندان وابسته به عناصر مختلفی است. همچنین مهمترین عامل تاثیر گذار بر هزینه کامپوزیت دندان میزان آسیب دیدگی دندان است. بنابراین توجه داشته باشید، هزینه کامپوزیت دندان متغیر است و مدت زمان انجام آن حدود یک الی دو جلسه زمان می‌برد.

انجام کامپوزیت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

شاید برای یکبار هم که شده با خود فکر کرده باشید که آیا کامپوزیت دندان برای شما مناسب است یا خیر؟

امروزه شاید اولین گزینه‌ای که برای ترمیم دندان‌های شکسته و آسیب دیده و همچنین اصلاح لبخند به ذهن افراد می‌رسد، کامپوزیت دندان است. کامپوزیت دندان تنها برای افرادی که بیماری‌های لثه و پوسیدگی‌های شدید دندانی دارند مناسب نیست. اما لازم است بگوییم پس از درمان بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌توانند اقدام به انجام کامپوزیت نمایند. دقت داشته باشید، اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمی‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم کامپوزیت دندان انجام ندهید، زیرا دندان اصلی خود را نیز با رعایت نکردن بهداشت از دست خواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *