ایمپلنت دندان به چند روش انجام می‌شود و هر یک مناسب چه افرادی هست؟

ایمپلنت دندان به چند روش انجام می‌شود و هر یک مناسب چه افرادی هست؟

دندان درد، شکستگی دندان، خرد شدن و پوسیدگی دندان و… از مواردی است که هر یک از ما، ممکن است در اثر مراقبت نکردن از دندان‌ها و یا حوادث و سانحه دچار آن شویم.

یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانیم دندان‌های از دست رفته خود را باز گردانیم استفاده از ایمپلنت دندان است که از طریق آن می‌توانیم زیبایی را مجدداً به دندان‌هایمان باز گردانیم.

 

ایمپلنت دندان چیست و از چه جنسی ساخته شده است؟

ایمپلنت دندان، پیچ‌هایی از جنس تیتانیوم و زیرکونیا سازگار با سلول‌های بدن است که با جراحی درون استخوان فک قرار می‌گیرد و جایگزین دندان‌های از دسته رفته فرد می‌شود.

تیتانیوم در مقایسه با زیرکونیا از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است.

در عین سازگار بودن این فلز با سلول‌های بدن ممکن است برخی از افراد به این فلز حساسیت داشته باشند که بهتر است قبل از انجام ایمپلنت، تستی برای اطمینان از سازگار بودن این فلز با سلول‌های بدن خود انجام دهند.

ایمپلنت دندان، در صورت مراقبت صحیح و عدم بروز عفونت و مشکلات دهانی و دندانی به مدت بیشتر از بیست سال برای شما طول عمر می‌کند.

ایمپلنت دندان، گزینه مناسبی برای افرادی از جمله زنان باردار به دلیل وجود اشعه ایکس در هنگام عکسبرداری، کودکان و نوجوانان به دلیل رشد استخوان فک و افراد تحت شیمی درمانی به دلیل کاهش تراکم استخوان نیست و توصیه می‌شود که در این هنگام با وجود این وضعیت به سراغ ایمپلنت دندان نروند.

 

روش‌های انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، به دو روش (فوری، یک روزه) و (معمولی) انجام می‌شود. 

در ایمپلنت دندان فوری، روکش دندان در همان روز روی دندان فرد قرار داده می‌شود.

اما در ایمپلنت دندان معمولی، بعد از قرار دادن پایه تیتانیومی در درون استخوان فک، باید مدتی صبر کرد تا استخوان رشد کند و به ایمپلنت جوش بخورد و بعد از آن روکش روی دندان قرار داده می‌شود.

با توجه به اینکه کاشت ایمپلنت فوری، سریع‌تر انجام می‌شود و هزینه مقرون به صرفه‌تری دارد خطرات بیشتری برای فرد تحت درمان، در زمان بهبودی دارد.

به همین دلیل، مستلزم رعایت دستورالعمل‌هایی از جمله نسابیدن دندان‌ها به هم، سیگار نکشیدن و… است تا مانع از عفونت و حرکت ایمپلنت شود.

این نوع روش ایمپلنت دندان، برای افراد سیگاری و کسانی که بیماری لثه و دندان قروچه و مشکلات سیستم ایمنی دارند گزینه مناسبی نیست.

علاوه بر این روش‌های ایمپلنت، ایمپلنت دندان در نوع دیگری به صورت بدون جراحی، با برش‌های ریز و کوچک انجام می‌شود که نیاز به انجام بخیه ندارد‌.

برای استفاده از این روش، داشتن لثه‌های سالم و مقدار کافی از استخوان فک از شرایط مناسب انجام این کار است. که این روش، گزینه مناسبی برای افراد سیگاری و مبتلا به دیابت است.

اگر تعداد دندان‌هایی که می‌خواهید ایمپلنت کنید بیشتر از یک مورد است بهترین روش برای ایمپلنت دندان استفاده از پروتز بر پایه ایمپلنت است.

ایمپلنت دندان، متناسب با رنگ دندان‌های مجاور شما انجام می‌شود و اگر می‌خواهید رنگ روکش ایمپلنت دندان شما روشن‌تر باشد باید قبل از انجام این کار دندان‌های خود را جرم گیری کنید تا متناسب با رنگ روکش ایمپلنت شود.

با انجام ایمپلنت، استفاده هر روز و حداقل دو بار از مسواک و همچنین معاینه هر شش ماه یکبار به دندانپزشک ضروری است تا از آسیب رساندن و از بین رفتن سریع ایمپلنت جلوگیری شود.

هزینه ایمپلنت دندان، به عوامل متعددی مثل پزشک متخصص، نوع و برند ایمپلنت و…بستگی دارد.

بعد از انجام ایمپلنت رعایت یک سری از نکات زیر به بهبودی سریعتر شما کمک می‌کند.

بعد از انجام جراحی، استراحت کرده و از صحبت کردن و غذا خوردن با ایمپلنت خودداری کنید.

از کمپرس یخ برای کاهش تورم استفاده کنید.

بعد از انجام ایمپلنت شما دچار احساس و ناراحتی خواهید شد که با استفاده مرتب از داروها و مسکن‌ها میتوانید درد خود را به حداقل برسانید.

از خوردن مایعات داغ مانند چای خودداری کنید و به جای آن از نوشیدنی‌های خنک مانند آبمیوه، بستنی، آب سرد و… استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *