لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

کامپوزیت دندان یا لمینت؟ این مسئله‌ای است که این روزها بسیاری از افراد در انتخاب یکی از موارد گفته شده، دچار شک و تردید هستند. اگر هنوز تصمیم قطعی برای انتخاب یکی از این دو مورد نگرفته اید، توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی راه‌های بسیار ساده و بی‌دردسرتری برای زیبایی دندان ها و همچنین ایجاد لبخندی زیبا، به وجود آمده است. یکی از این راه‌ها کامپوزیت دندان است، که در اکثر موارد برای اصلاح جزئی و سریع دندان‌ها انجام می‌شود؛ مانند ایجاد تغییرات در شکل دندان‌ها و یا پر کردن فاصله‌های جزئی بین دندان‌ها. راه دیگر برای زیبایی در خط لبخند و دندان‌ها، که اصلاحات اساسی ایجاد می‌کند و نسبت به سایر راه‌ها، از ماندگاری بیشتری برخوردار است، لمینت دندان است.

بزرگترین و اصلی‌ترین تفاوتی که بین کامپوزیت دندان و لمینت دندان وجود دارد، این است که لمینت سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد؛ همچنین ماندگاری رنگ بیشتر و ظاهری منظم، ظریف‌تر و تمیزتر از کامپوزیت دندان دارند؛ به همین دلیل بسیاری از افراد را وسوسه می‌کند که علیرغم هزینه بالاتری که دارد، گزینه محبوب‌تری بین افراد باشد.

 

گاهی برخی افراد از اینکه دندان‌هایشان در هنگام انجام لمینت دندان شکسته و خرد شود، ابراز نگرانی می‌کنند. این افراد باید در نظر داشته باشند که خرد شدن و یا شکسته شدن دندان‌ها هنگام لمینت دندان به وضعیت و شرایط دندان‌های بیمار بستگی دارد. تشخیص انتخاب یکی از آن‌ها نیز با درنظر گرفتن تمامی شرایط برعهده دکتر است. لازم به ذکر است که در کامپوزیت دندان، برش و تراش کمتری نسبت به لمینت بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود و این برش‌ها در لمینت بسیار محافظه‌کارانه‌تر است. بنابراین در این مورد باید به پزشک خود اعتماد کرده و از مشاوره‌ای که با در نظر گرفتن تمامی موارد اعلام می‌‌شود، استفاده کنید.

کامپوزیت دندان ماندگارتر است یا لمینت دندان؟

سوالی که در مرحله بعد برای انتخاب یکی از این دو مورد پیش می‌آید این است که کامپوزیت دندان طول عمر بیشتری دارد و یا لمینت دندان؟ باید بگوییم که کامپوزیت دندان عمری برابر با ۵ تا ۷ سال دارد. البته شکل مراقبت و نگهداری از آن‌ها می‌تواند این مدت را کوتاه و یا بلند کند. اما اگر به دنبال جوابی قطعی می‌گردید باید بگوییم که طول عمر آن‌ها کوتاه‌تر از لمینت دندان است. لمینت‌ها عمری برابر با ۱۰ تا ۲۰ سال دارند، به شرطی که از آن‌ها خوب مراقبت کنید. اساسا کامپوزیت دندان برای رفع مشکلات خفیف با تعداد پایین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که کامپوزیت دندان نتواند مشکل دندان شما را حل کند، به ناچار باید به سراغ لمینت دندان بروید. کامپوزیت دندان مقاومت کمتری نسبت به لمینت دارد، به همین دلیل است که رنگ پذیری بیشتر و ماندگاری کمتری نسبت به دیگری دارد.

اگر کامپوزیت دندان انجام می‌دهید، باید به رژیم غذایی که دکتر به شما توصیه می‌کند، گوش دهید تا بتوانید از رنگ و بدنه آن مراقبت بیشتری انجام دهید. یکی از این مراقبت‌ها نوشیدنی‌هایی است که دارای رنگ هستند  و ممکن است به مرور و یا بلافاصله تاثیر مستقیم بر رنگ کامپوزیت بگذارد؛ نوشیدنی‌هایی از جمله چای و قهوه مواردی از این دست هستند.

کامپوزیت دندان را می‌توانید در یک جلسه انجام دهید و زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید. رنگ کامپوزیت دندان نیز مانند لمینت بر اساس سلیقه بیمار و یا رنگ سایر دندان ها قابل انتخاب می باشد. 

در مراحل انجام کامپوزیت دندان، پس از آماده‌سازی مراحل اولیه و ایجاد تراش‌های کافی بر روی دندان، رزین کامپوزیت بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود و توسط دندانپزشک شکل مناسب ایجاد می‌شود. با توجه به سلیقه بیمار می‌تواند صرفا عیب دندان را بپوشاند و یا برای زیبایی بیشتر بزرگتر از ظاهر قبلی آن طراحی شود. در نهایت از یک نور با شدت بالا، برای استحکام آن استفاده شده و پس از آن توسط پزشک سطح آن صیقل داده می‌شود. لازم به ذکر است که تمامی این مراحل برای لمینت دندان در لابراتوار انجام می‌شود و پس از آن بر روی دندان بیمار نصب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *