مدت زمان ماندگاری ونیر دندان چقدر است؟

مدت زمان ماندگاری ونیر دندان چقدر است؟

روکش‌های دندانی اساساً پوسته‌های نازکی هستند که بر روی قسمت جلوی دندان‌ها قرا می‌گیرند و باعث یکدست و بدون آسیب دیده شدن دندان‌ها می‌گردند. ونیر دندان می‌تواند عیوب دندان‌های شما را پنهان کند و ظاهر لبخند شما را بهبود بخشند.

یکی از عوامل مهمی که هنگام تصمیم گیری برای استفاده از روکش‌ها باید در نظر داشت، مدت زمان ماندگاری آن‌هاست. در این مقاله، ما به پاسخ سوال می‌پردازیم و همچنین بررسی می‌کنیم که چه چیزی می‌تواند بر طول عمر روکش‌های دندانی تأثیر بگذارد.

آنچه در مورد انواع روکش‌های دندان و طول عمر آن‌ها باید بدانید

در مورد ونیر دندان حتما از دندانپزشک خود سوال کنید؛ اینکه چه نوع روکش‌هایی را استفاده و توصیه می‌کنند.

ماندگاری روکش‌های دندانی چینی

پرسلن شاید رایج‌ترین ماده مورد استفاده برای روکش دندان باشد که دلیل آن نازک و شفاف بودن و در نتیجه طبیعی بودن دندان است.

روکش‌های پرسلن به خاطر طول عمر شهرت دارند. طی بررسی‌های انجام شده در ۲۰۱۸ مشخص شد که این روکش‌ها در اکثر موارد می‌توانند ۱۰ سال یا بیشتر دوام بیاورند. در برخی از افراد نیز کمتر از ۱۰ سال دوام داشته است که شاید به دلیل آماده سازی نادرست دندان قبل از انجام روکش دندان بوده است.

مطالعه‌ای دیگر بر روی ۸۴ نفری که روکش‌های چینی داشتند نیز نشان می‌دهد که این نوع از روکش‌های دندانی تا ۲۰ سال دوام آورده‌اند.

ماندگاری ونیرهای کامپوزیت

یکی دیگر از مواد رایج مورد استفاده برای روکش دندان، کامپوزیت دندان بر پایه رزین است. بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۸، ماندگاری کامپوزیت‌ها ۵ سال یا بیشتر خواهد بود.

کامپوزیت دندان در مقایسه با پرسلن هزینه کمتری دارد، اگرچه دوام زیادی ندارد. 

انجام ونیر دندان کامپوزیت به یک دندانپزشک ماهر یا متخصص پروتز دندان نیاز دارد، در حالی که ونیرهای پرسلن برای یک نتیجه موفق به یک تکنسین آزمایشگاهی عالی نیاز دارند.

ماندگاری روکش‌های بدون آماده سازی

روکش‌های بدون آماده‌سازی یعنی قبل از نصب نیازی به آماده‌سازی بر روی دندان‌های شما نیست. روکش‌های بدون آماده سازی می‌توانند زیبایی دندان های شما را بهبود بخشند و در عین حال مینای دندان شما را تا حد ممکن حفظ کنند. استفاده از این روکش ها زمان کمتری می‌برد.

برخی از برندهای رایج عبارتند از Lumineers، Vivaneers و ونیرهای DURAthin.

طبق گفته سازنده Lumineers، این نوع از ونیر دندان می‌توانند تا ۲۰ سال دوام بیاورد، برخی دیگر از منابع، عمر آن را تا ۱۰ سال می‌دانند.

چه کسی می‌تواند ونیر دندان انجام دهد؟

ونیر دندان گزینه خوبی است اگر دندان‌های شما:

  • خرد یا شکسته شده
  • تغییر رنگ داده
  • بد فرم است

می‌توانید از دندانپزشک خود جویا شوید که آیا روکش دندان شما تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت یا خیر. بسته به مشکل دندان شما، ونیرها ممکن است به عنوان یک درمان زیبایی انتخابی در نظر گرفته شوند که در این صورت بیمه ممکن است آن را پوشش ندهد.

همچنین می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد بهترین گزینه‌ها برای روکش دندان، بودجه و ظاهری که دروست دارید مشورت کنید. حتی ممکن است بتوانید تصویر دیجیتالی از شکل لبخند نهایی خود ببینید.

چه عواملی  بر روی طول عمر ونیر دندان تأثیر می‌گذارد؟

عوامل متعددی می‌توانند بر طول عمر نوع روکشی که انتخاب می‌کنید تأثیر بگذارند:

  • وضعیت دندان‌های شما قبل از انجام ونیر دندان می‌تواند بر طول عمر آن تأثیر بگذارد.
  • مواد روکش؛ ونیرهای چینی و ونیرهای بدون آماده سازی، بیشتر از ونیرهای کامپوزیت دوام دارند. با این حال، این گزینه‌ها گران‌تر هستند، بنابراین هنگام انتخاب، باید هزینه را با طول عمر مورد انتظار سنجید.
  • بهداشت دهان و دندان؛ مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه برای افزایش طول عمر ونیرها بسیار مهم است. همچنین بهتر است هر ۶ ماه یک بار چکاپ و سفیدکردن دندان را انجام دهید.
  • دندان قروچه؛ دندان قروچه می تواند فشار زیادی بر روی ونیر وارد کند. اگر در هنگام خواب مستعد دندان قروچه هستید، برای محافظت از روکش‌های دندان خود از محافظ دهان شبانه استفاده کنید.
  • استفاده از دندان به عنوان ابزار؛ از دندان‌های خود برای باز کردن اشیایی که نمی‌توانید با دست یا ابزارهای دیگر باز کنید، استفاده نکنید.
  • غذاهای سفت؛ از گاز زدن موادغذایی سفت مانند آب نبات، یخ، آجیل و… خودداری کنید.

بسته به نوع روکشی که برای دندانتان انتخاب می‌کنید و همچنین سایر عوامل همچون سبک زندگی، طول عمر ونیر دندان می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ سال باشد.

هنگام انتخاب نوع روکش دندانی مناسب، باید به چندین فاکتور مهم از جمله هزینه‌های کوتاه مدت و بلند مدت، طول عمر و ظاهر ونیرها توجه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *