ضرورت مراجعه به دندانپزشکی

ضرورت مراجعه به دندانپزشکی

بهداشت دهان و دندان مسئله‌ی مهمی است که باید توسط هر فردی رعایت شود. چون این قسمت بیشترین نقش را در ورود مواد غذایی به بدن دارد و وجود هر مشکلی در بخش دهان و دندان ممکن است روی دستگاه گوارش، سیستم عصبی و سلامتی فرد تاثیر منفی داشته باشد. حتما تا به حال جمله‌ی معروف پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده‌اید. رعایت بهداشت و اقدامات پیشگیرانه تا حد زیادی از وقوع ناگهانی بیماری جلوگیری می‌کنند. دندان‌ها جزو مهمترین قسمت‌های بدن هستند که باید به طور منظم معاینه شوند. بعضی از افراد معتقدند که فقط در صورت وجود درد یا مشکل حاد باید به پزشک مراجعه کنند. در حالی که چکاپ منظم تاثیر زیادی در پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات جدی دارد. به همین دلیل باید به صورت دوره‌ای به دندانپزشکی مراجعه کرده و از وضعیت سلامت دهان و دندان‌های خود مطلع شوید.

دلایل مراجعه منظم به دندانپزشکی

زمانی که برای معاینه‌ی دوره‌ای مراجعه می‌کنید وضعیت دهان، دندان‌ها و لثه‌ها از نظر پوسیدگی، لق شدن، التهاب، شکستگی، فرسایش، بی نظمی ساختاری، بیماری‌های بدخیم مثل سرطان دهانی یا وجود غده در لثه و… مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت وجود مشکل دندانپزشک آن را برطرف می‌کند. اما اگر مشکل خاصی نداشته باشید صرفا از نظر بهداشت و تمیزی معاینه می‌شوید.

  • بررسی بهداشت دهان و دندان و سفید کردن دندان‌ها

بهداشت و تمیزی دهان و دندان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. بیشترین موردی که در تمیزی دندان‌ها نقش دارد وجود جرم روی آن‌ها است. بعد از مصرف مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی‌ها مقدار کمی از آن‌ها روی دندان‌ها باقی می‌ماند و با گذشت زمان رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند. اگر این پلاک‌ها به موقع تمیز نشوند سفت شده و در نهایت به مرور زمان باعث پوسیدگی می‌شوند. تمیز کردن دندان‌ها با استفاده از ابزار مخصوص از ایجاد آسیب‌های دندانی جلوگیری می‌کند. بعضی از افراد روی سفیدی دندان‌‌هایشان بسیار حساس هستند. چون در داشتن لبخندی زیبا و افزایش اعتماد به نفس تاثیر زیادی دارند. در طول مراجعه‌ی دوره‌ای در صورت نیاز و وجود رضایت فرد اقداماتی برای سفید کردن دندان انجام می‌شود.

  • بررسی آسیب‌های جزئی و شدید دندان

پوسیدگی سطحی کوچکترین موردی است که معاینه می‌شود. این مورد معمولا با عدم رعایت بهداشت، مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان به‌وجود می‌آید. گاهی بدون درد است و فرد متوجه پوسیدگی نمی‌شود و نیازی نمی‌بیند که به دندانپزشکی مراجعه کند. با گذشت زمان عمیق‌تر شده و کل دندان را تخریب می‌کند. با مراجعه‌ی دوره‌ای این مشکلات به موقع رفع شده و از تشدید آن جلوگیری می‌شود. در موارد شدید که دندان به درمان جدی‌تر نیاز دارد اقدامات لازم در یک یا چند جلسه انجام می‌شود.

  • بررسی دهان و دندان از لحاظ بیماری‌های بدخیم

هنگام چکاپ دندانپزشک علاوه بر خود دندان‌ها نواحی سر و گردن را برای بررسی عضلات جونده، غدد لنفاوی و وجود برآمدگی غیرعادی به‌طور کامل معاینه می‌کند و در صورت وجود مشکل حاد در این زمینه فرد را به متخصصین مربوطه ارجاع می‌دهد. بعضی از بیماری‌های بدخیم مانند سرطان دهان که لب‌ها، زبان، گونه‌ها، کف و سقف دهان، سینوس‌ها و حلق را شامل می‌شود با معاینه‌ی دقیق قابل تشخیص هستند و با درمان به موقع از پیشرفت آن‌ها جلوگیری می‌شود. گاهی اوقات ممکن است لکه‌های سفید و قرمز در دهان از علائم سرطان دهان باشند. اما صرفا وجود این علائم نشانه‌ی سرطان نیست و باید بررسی‌های بیشتری توسط دندانپزشک انجام شود.

فاصله‌ی زمانی مناسب برای مراجعه به دندانپزشکی

مراجعه و چکاپ دوره‌ای به سلامتی دهان و دندان کمک کرده و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. با سرسری گرفتن این موضوع ممکن است یک جرم ساده تبدیل به پوسیدگی و در موارد شدیدتر منجر به عصب کشی یا از دست دادن دندان شود. بنابراین باید در فاصله‌ی زمانی معینی برای معاینه‌ی دوره‌ای و منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید. اما این فاصله‌ی زمانی باید چقدر باشد؟ به طور معمول حداقل‌ترین زمانی متخصصان بین هر مراجعه در نظر می‌گیرند ۶ ماه است. برای سلامتی و داشتن دندان‌های سالم بهتر است که در فاصله‌ی هر ۶ ماه یا کمتر از آن برای معاینه‌ی دوره‌ای مراجعه کنید.

اقدامات پیشگیرانه در فاصله‌ی بین هر چکاپ

رعایت بهداشت دهان و تمیز نگه داشتن دندان‌ها یکی از مهم‌ترین کارها برای جلوگیری از پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها است. با مراجعه‌ی منظم به دندانپزشکی و معاینه‌ی دوره‌ای اقداماتی برای پاکسازی دندان‌ها انجام می‌شود. اما برای تداوم سلامت دندان‌ها و لثه‌ها باید به طور مداوم از آن‌ها مراقبت کنید. یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها در این زمینه استفاده‌ی منظم از مسواک و نخ دندان است. بهتر است که روزانه حداقل دو بار با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. البته شیوه‌ی صحیح مسواک زدن اهمیت زیادی دارد. همچنین استفاده از دهان شویه علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها باعث ایجاد حس تازگی در تنفس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *