انواع جراحی های فک و صورت

جراحی-فک

جراحی فک بالا (استئوتومی ماگزیلا)

 

اگر بیمار مشکلاتی همچون موارد بیان شده در زیر را داشته باشد، نیاز به عمل جراحی فک بالا را دارد.

  • اپن بایت
  • کراس بایت
  • عقب رفتگی بسیار زیاد فک بالا
  • دیده شدن قسمت بسیار اندک و یا زیاد دندان‌ها در زمان لبخند زدن

عمل جراحی فک بالا بدین صورت است که جراح ابتدا استخوان بالای دندان و پایین‌ترین قسمت حفره‌های چشم را برش می‌دهد تا فک بالا به طور کامل دیده شود. سپس دندان‌های بالا و فک بالا تا زمانی که در جای درستی قرار گیرد، توسط جراح جا به جا می‌شود. زمانی که فک در جای مناسب قرار گرفت، با استفاده از پیچ و پلاک فک در جای جدید خود حفظ می‌شود.

پیچ‌هایی که در جراحی فک و صورت استفاده می‌شود، تقریبا شبیه به براکت‌هایی است که در بریس استفاده می‌شود و به مرور زمان به استخوان فک جوش می‌خورد و محکم می‌شود. اگر بیمار دچار مشکل اپن بایت باشد، جراح استخوان اضافی فک را برش می‌دهد و برمی‌دارد. افراد مبتلا به اپن بایت استخوان بالای دندان‌های آسیابشان کمی زاویه‌دار است. این مشکل فک می‌تواند در غذا خوردن فرد اختلال ایجاد نماید.

 

جراحی فک پایین (استئوتومی‌ماندیبولار)

 

عمل جراحی فک پایین به استئوتومی ماندیبولار معروف است. برای عمل جراحی فک پایین، استخوان فک که در قسمت انتهایی دندان‌های آسیاب قرار گرفته است و جراح می‌تواند استخوان فک را به صورت افقی حرکت دهد تا در جای مناسب قرار گیرد و سپس با استفاده از پیچ‌های مخصوص فک را در محل جدید محکم می‌کند.

 

جراحی چانه (ژنیوپلاستی)

 

جراحی چانه یا ژنیوپلاستی به درمان مشکلات چانه که با موقعیت نامناسب فک مرتبط است استفاده می‌شود. در این عمل جراح استخوان چانه را برش می‌دهد و در محل جدید خود با کمک پیچ‌ها و صفحات متصل می‌کند. عموما جراح فک و صورت می‌تواند فرو رفتگی‌های فک پایین و ساختار چانه را بهبود دهد.

پس از جراحی چانه لازم و ضروری است که دو هفته بیمار استراحت داشته باشد، تا به طور کامل خوب شود. اگر کودک این عمل جراحی را انجام دهد، در این مدت زمان دو هفته نمی‌تواند مدرسه رود. همچنین لازم است پس از ترمیم استخوان فک از بریس دندان استفاده شود.

همچنین مدت زمان تثبیت موقعیت دندان‌ها پس از جراحی حدود ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *