چگونه زیبایی دندان خود را بازسازی کنیم؟

چگونه زیبایی دندان خود را بازسازی کنیم؟

اگر زیبایی دندان و لبخند شما از بین رفته و قصد بازسازی آن را دارید باید به متخصص زیبایی دهان و دندان مراجعه کنید. اما روش‌های ترمیم و زیبایی دندان بی‌شمارند و اول از همه نیاز است تا بدانید چه روشی برای شما مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال نیاز است تا مشکل دندان‌های خود را بشناسید. در این مقاله به بررسی روش‌های بازسازی زیبایی دندان‌ها و لبخند می‌پردازیم.

رنگ دندان

اگر مشکل شما با دندان‌هایتان رنگ آن‌هاست، چند روش برای برگرداندن زیبایی دندان‌های شما وجود دارد:

سفید کردن دندان

اولین روشی که به ذهن هر کسی می‌رسد سفید کردن دندان‌هاست. محصولات بی‌شماری برای سفید کردن دندان‌ها تولید و مصرف می‌شود. این محصولات می‌توانند در منزل یا در مطب دندانپزشک استفاده شوند اما باید در نظر داشته باشید محصولاتی که قابل استفاده در منزل هستند کارایی و دوام زیادی نخواهند داشت. سفید کردن دندان توسط متخصص دوام بیشتری دارد و محصولاتی که دندانپزشک از آن‌ها استفاده می‌کند، محصولات تخصصی تری هستند. همینطور محصولاتی که قابل استفاده در منزل هستند معمولا تاییدیه بهداشت ندارند و می توانند برای سلامت لثه و دندان های شما مضر باشند. بلیچینگ دندان نیز یکی از روش‌های سفیدکردن دندان است.

لمینت یا کامپوزیت دندان

روش دوم برای بازسازی رنگ دندان‌ها لمینت یا کامپوزیت دندان است. لمینت روکش نازکی از موادی شبیه به دندان طبیعی است که روی دندان‌های طبیعی شما نصب می‌شود. دوام رنگ لمینت بیشتر از روش‌های سفید کردن دندان است اما برای نصب آن، چند قدم برای آماده سازی دندان‌های طبیعی ضروری است. لمینت کارایی دیگری هم دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ترمیم دندان شکسته

اگر یکی از دندان‌های شما شکسته چند راه برای بازسازی زیبایی آن دارید.

روکش دندان

تاج گذاری دندان با روش‌های مختلف قابل انجام است. ساده‌ترین روش برای آن این است که دندانپزشک سطح دندان شکسته شما را بتراشد تا صاف شود. سپس تاج یا روکش دندان را روی آن بچسباند.

بریج دندان

در صورتی که دندان شکسته قابل اصلاح نباشد یا توانایی محافظت از تاج را نداشته باشد، بریج دندان به شما توصیه می‌شود. در روش بریج، تاج دندان به دندان‌های مجاور چسبانده می‌شود. البته راه‌های دیگری برای اجرای بریج وجود دارد. برای مثال دندانپزشک می‌تواند با کمک پایه‌ای فلزی که به دندان‌های مجاور متصل می‌شود، تاج را در جای خود محکم کند. انتخاب و استفاده از این روش‌های مختلف طبق نظر دندانپزشک و بعد از معاینه دندان‌های شما میسر می‌گردد.

دندان افتاده

اگر دندان شما به کلی از بین رفته است، دو انتخاب برای جایگزین کردن و بازسازی زیبایی دندان خود دارید:

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان روشی دائمی برای جایگزین کردن دندان به حساب می‌آید. در این روش پایه‌ای فلزی وارد لثه‌های شما می‌شود. سپس تاج دندان روی آن قرار گرفته و چسبانده می‌شود. ساختار ایمپلنت کاملا شبیه به دندان طبیعی است و تشخیص آن از دندان طبیعی غیر ممکن است.

دندان مصنوعی

روش دوم در بازسازی زیبایی دندان وقتی دندانی افتاده است، دنتور است. دنتور که به اسم دندان مصنوعی هم شناخته می‌شود، می‌تواند جایگزین یک دندان یا همه دندان‌های شما باشد. دنتور معمولا برای سالمندان و وقتی همه دندان‌ها از بین‌رفته‌اند استفاده می‌شود، اما می‌تواند جوری طراحی شود که فقط جای خالی یک دندان را پر کند.

علاوه بر دو روش ذکر شده، روش‌های دیگری هم وجود دارند که در صورت تایید دندانپزشک می‌توانند استفاده شوند. لمینیت دندان علاوه بر پوشاندن سطح خارجی دندان، می‌تواند جایگزین یک تا پنج دندان به شرطی که حداقل سه دندان سالم بینشان باشد شود. کامپوزیت نیز انتخاب دیگری است که می تواند جای خالی دندان شما را پر کند.

ساختار دندان‌ها

در صورتی که ساختار دندان‌های شما، زیبایی دندان‌هایتان را از بین برده، باید سراغ روش‌های زمینه‌ای بروید. ارتودنسی دندان یکی از این روش‌های زمینه‌ای است که با توجه به میزان نامرتب بودن دندان‌ها می‌تواند در شش ماه الی سه سال ساختار دندان‌های شما را تغییر دهد. در صورتی که دندان‌های شما نامرتب باشند و قصد استفاده از لمینت یا کامپوزیت را داشته باشید، دندانپزشک از شما می‌خواهد تا قبل از شروع پروسه اصلی، از ارتودنسی استفاده کنید تا ساختار دندان‌های شما بهبود یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *